Sparta chce nový stadion. Dopravní dostupnost bude největším oříškem, říká profesor Švácha

Strahov je už od doby první republiky vyhrazen sportu a neodmyslitelně k němu patří i Velký strahovský stadion. Do popředí zájmu se nyní znovu dostává vzhledem k plánu Sparty vybudovat místo sousedícího stadionu Evžena Rošického novou arénu pro zhruba 35 tisíc diváků. Jaká jsou specifika a logistická omezení Strahova? A co s celým prostorem lze dělat dál? Nejen o tom hovořil v Livesport Daily profesor Rostislav Švácha, historik a teoretik umění a architektury.
"Strahovský kopec má úskalí. Má samozřejmě jednu velkou výhodu, že odtud je opravdu rozhled na Prahu. To už je ta sokolská vidina výhledu na celé město. Ale problém je počasí, tam jsou silné západní větry, které prostě ovlivňují průběh těch sportovních utkání. A pak ta dopravní dostupnost. To je opravdu dnes asi největší oříšek," upozoňuje historik a teoretik umění. "Za první republiky lidé neváhali to vyběhnout nahoru. Nebylo to pro ně nějaké trauma, ale dneska už jsou lidé pohodlnější," dodává.
"Pro spartakiády byla vybudovaná velká konečná na Malovance a pak jste se různými rampami dostal nahoru, ale stejně jste to musel do kopce vyběhnout. Snad by pomohlo trolejbusové spojení. Zkrátka, ta doprava by se musela řešit," popisuje nejpalčivější problém, který je spojen s případnou stavbou nového fotbalového stadionu na Strahově.
"Jsem si dobře vědom toho, že slovo megalomanie se v dnešních debatách o strahovském stadionu objevuje. Ale považte, kolik členů měl Sokol, a kolik cvičenců se zúčastnilo těch sletů. V roce 1948 měl Sokol kolem milionu členů. To znamená, že každý desátý Čech nebo Češka byli členem Sokola. Čili velikost stadionu odpovídala velikosti sletů a počtu cvičenců. Oni to jako něco megalomanského nevnímali, protože jich opravdu bylo tolik. To je dneska už něco těžko představitelného," shrnuje Švácha pohled do historie.
V pondělní epizodě podcastu Livesport Daily jsme také probírali:
Jaké byly hlavní důvody stavby Velkého strahovského stadionu?
Jaké může mít celý prostor další využití?
Jakým úskalím bude čelit Sparta při snaze postavit na Strahově nový stadion?
Všechny díly Livesport Daily najdete také na oblíbených podcastových platformách - Spotify a Apple Podcasts.
Komentáře (87)
Přidat komentářNedovedu si představit zápas na Strahově pro 30 000 lidí. Napojení na metro chybí. Na Letný sice taky z metra přímo nevylezeš, ale po zápase se to rozprchne na dvě světový strany, na Hradčanskou a Vltavskou, takže vlastně spojení dokonce na dvě metra. Doprava autem na Strahov je úplnej nesmysl, ale tak to je samozřejmě vedlejší...
Konečně druhá serie True stadion. Po famozní hradecké anabázi nás teď čekají roky nabité články o novém stadionu, tentokráte z Prahy.
Este su tu Bazaly
"Za první republiky lidé neváhali to vyběhnout nahoru. Nebylo to pro ně nějaké trauma, ale dneska už jsou lidé pohodlnější" Ahaa, to jsem nevěděl, že tam do kopce chodilo třeba přes 15k lidí každý druhý víkend.
Máš pravdu, chodilo tam mnohem víc.
Navíc to konstatuje člověk, který 100% všude jezdí autem
I kdyby, tak jaká je souvislost?
Tak logicky to bere ze svého pohledu.
jak to muzes vedet a jak to s tim souvisi??
Taky ale ty lidi nebyli v takovým časovým presu jako dnes. Je to nesmysl.
Byli ještě ve větším no. Auto neměl jen tak někdo, do práce chodil dost podobně, sehnat něco po válce si asi furt stál někde frontu… do fitka asi nechodili no, tam mohli ušetřit
Ale nechápu proč by na tom měli být lépe.
Koukám, že tady si někdo nevšimnul, že doba se pořád více a více zrychluje. Jenom by mě zajímalo procento návštěvníků Sparty z Prahy a z okolí... pokud bych byl fanoušek Sparty, tak bych byl rozhodně radši za stadion mimo město s dobrou infrastrukturou... a dost možná by to ocenili i lidi co v okolí toho Strahova bydlí... ale to není otázka na mě... Ani jedno nejsem.
No právě, zrychluje se… což znamená že ten pres na čas je menší
No vždyť to je ale ta pohodlnost dnešní doby… tak co tady píšeš, že to jsou nesmysly. Ten člověk si ani nemohl po práci nakoupit, protože by to nestíhal na stadion např. Tak se zamysli o plkách jak na všechno měli fůru času.
Asi na to máme rozdílný názor
proč ty lidi na stadiony nejezdili autama?? jooo oni auto neměli... tak šli pěšky. bylo tehdy cca 60x méně aut....
Ty si psal o času. Že to je nesmysl z pohledu presu na čas. O koho toho jsem se točil, že si nemyslím, že jejich doba byla nějaká pohodička, že mají na vše leháro
Wtf
Já to bral tak, že vše je zrychlenější… nákupy, doprava,návštěva úřad, lékařů, domácí povinnosti atd…. Takhle jsem myslel zrychlená doba.
Však máš pravdu. Dneska si nakoupiš po internetu, přivezou ti to pod nos, vstupenku na stadion nemusíš vystát ve frontě, máš jí v mobilu... Možná se doba zrychluje, ale dost věcí vyřešíš po telefonu.
jako kdybych slysel manazera vceliho casu
Co konkrétně se zrychluje? Máš pohodlí, o jakým se nikomu ani nesnilo. Nákup, večeři ti doveze dopravce, drtivá většina lidí rubala rukama do úmoru, kolik jich rube dnes? Máš moderní vymoženosti typu automatky, sušičky, myčky, vše potřebné si koupíš v jednom dni. Máš auto, vyspělý integrovaný dopravní systém. Je jen na tobě, jak se svým časem naložíš. Vše ostatní o rychlosti jsou jen řeči.
Je to právě to pohodlí...sice trávíš míň času těmi povinnostmi, ale zas chceš stíhat víc těch zábavnějších činností. Takže když u jedné budeš muset trávit půl dne, protože je do místa konání na hovno dostupnost, tak to třeba upozadíš. Zvlášť když se bude hrát večer a ty díky těmto problémům třeba nebudeš stíhat poslední spoj domů, nevyspal by ses před prací, ...
A já teda nevidím problém v té pohodlnosti, ale v tom, že se často odmítají ty problémy řešit. Je tam často obrovská arogance moci.
Ten původní příspěvek byl asi myšlen tak, že tehdejší člověk nemusel do svého času, kromě práce, narvat ještě fitko, seriál na Netflixu, paření na konzoli, 30-60 minut na hajzlu u Instagramu, nakupování hader, kafíčka apod.
Zase si musíš uvědomit, co mohli v té době dělat. Pokud je bavilo sledování fotbalu, tak jinou možnost než jít jednou za týden na stadion neměli. Dneska si můžeš pustit na televizi denně několik zápasů z celého světa.
To je ale taky svým způsobem ta pohodlnost dnešní doby né. Ale to není nic negativního přeci… kdyby oni tu možnost měli, tak by to taky dělali… já nevím proč z toho někdo dělá závěry, že tím někdo říká, že oni byli lepší, než my. Proto nechápu tyhle okamžité oponování typu nesmysl atd.
Tak oni byli taky více "pohodlní" než jejich předkové. Ale v tom bych "problém" neviděl.
Prostě vždy se musíš zařídit podle svých možností.
Proto z toho vychází z dnešní doby Strahov jako né moc dobrá varianta. A o tom přeci ty jeho slova jsou
Mě to teda od něj vyznívá tak, že problém je, že dnešní lidi by to nedali po fyzické a psychické stránce. Jenže v tom podle mě problém není. Problém je, že dnešní lidé mají jiné možnosti a tak "nemusí" tuhle cestu podstupovat, protože se můžou jít zabavit něčím jiným.
Je fakt, že to spíš asi myslel takhle no.
Pracovalo se i soboty.
Pokud jsem tak pod strasnym casovym presem, tak se neposeru na fotbal ne
Všesokolské slety a poté spartakiády byly jedinečnými zátěžovými zkouškami pražské hromadné dopravy. Například dne 30. června 1985 bylo během jedné hodiny (mezi 18.30 a 19.30) na takzvané zelené větvi návozových linek (linka 461 z náměstí Sovětských tankistů – dnes nám. Kinských a linka 462 z I. P. Pavlova) 308 autobusů, které vykonaly 1231 jízd, přepravily za tuto hodinu 34 000 osob a linkový interval dosáhl průměru 10,58 vteřiny. V roce 1980 bylo na návozové autobusové linky 61 a 62 nasazeno 192 autobusů, které jezdily v minimálním intervalu 12 sekund
Super, tak ať zase jezdí dál
Postav ho a oni přijdou.
Dalsi z pohadek o tom, jak to bylo za prvni republiky strasne fajn?
Kdo říká, že to bylo fajn? Říká, že dřív nebyla jiná možnost. A problémem nebylo vyběhnout kopec, ale zajistit teplou večeři a dožít se padesáti let. Teď jsme zdechlejší a línější a chceme všechno hned, takže to pro nás problém je....
Já si nemyslím, že by byl problém pro lidi tam dojít. Problém bych spíše viděl v bezpečnosti, větší nabídce jiných aktivit. Možná i časový rozvrh. Přeci jenom, když nebudeš z Prahy a bude se hrát v neděli večer, tak pro tebe bude lepší se kouknout v televizi, než se domů dostat třeba po půlnoci.
no... takže jsi eufemisticky a do několika vět popsal sousloví "problém tam dojít" ...zkrátka, jestli tam chtěj lidi, tak je tam musej dostat - jasně, na prvním místem výsledky, pak taky programem okolo, merch, příběhy, vytvořit sepjetí s klubem, komfort na stadionu... ale v neposlední řadě je to místo - aby byla lokalita dobře přístupná a co nejdříve se tam vytvořil takovej ten genius loci, že si dáš v hospodě v okolí před fotbalem pivo, případně i po... což se na Letný vytvořilo
Já jsem vyvracel, že je to tím, že jsou lidi zdechlejší a línejší. Což je třeba pravda, ale není to důvod, proč by měl být problém tam dojít. Ty problémy jsou úplně v něčem jiném. Kdyby se ti povedlo zvednout fyzičku lidem, tak by ten problém nezmizel.
Jak to myslíš v bezpečnosti? Zrovna v Praze s ní naštěstí problémy nejsou
Tak policii by se určitě nelíbil nějaký pochod fanoušků a chtěli by ho doprovázet v nějakém vyšším počtu. Něco jako 1000 pěšáků, 100 koní, 50 psů, 2 vrtulníky, apod. Slony naštěstí nemají.
Bylo to fajn, v porovnání s protektorátem nebo komunisty. A taky jsme měli tehdy HDP větší než Itálie, fakt se tu lidi neměli špatně.
Těch 50 let je nesmysl - jo, taková byla průměrná doba dožití mužů, ale zkreslovala to dětská úmrtnost. Stejnej mýtus jak u středověku. Když tě nezkosila nemoc nebo válka, tak jsi se taky mohl dožít docela slušnýho (na tu dobu) věku 60+
Já vidím jako větší problém, že tam chybí výčep piva
Samozřejmě! Sparta potřebuje nový stadion. Ale pro 35 tisíc? Vždyť to nezaplní. Stačí pro 20. A navíc, postavit nový stadion, to není jen tak. To je hodně drahý špás. A dluhy v žádném případě nedoporučuji! To hrozí krachem. Slávistický Eden - kapacita cca 20 tisíc a jsou spokojeni.
Já bych to postavil rovnou u Ruzyně. Nebo u Třebonic, tam maj na Zličíně i metro a přes cestu lítají ocelový ptáci a mají tam výpadovku na D5.
Ideální Letňany. Konečně využijí metro
A hospody.
Nemáme zájem
však pôjdu metrom
netvař, že znáš ten pocit....
Slováci právě znají ten pocit, jaký je to chodit metrem.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Metro_v_Bratislav%C4%9B
Já byl loni touhle dobou v Barceloně a zašel jsem si na zápas proti Valencii. Ten Olympijský park je dost podobný Strahovu, tou svou velikostí a polohou na ne úplně dobře přístupném kopci. Spojení tam je takové nic moc, byl jsem tam pár dnů před zápasem a to tam celkem nic nejelo, v den zápasu byly nějak posílené autobusy, ale nic tě nezaveze přímo před stadion. Pro pěší je to tam perfektně připraveno tím, že vás nahoru od linky metra vyveze asi 15 venkovních eskalátorů nebo si to prostě vyjdete pěšky, není to nic hrozného. Na tom zápase bylo něco okolo 35 000 lidí a nezaznamenal jsem absolutně žádný problém s dopravou, že by někde něco kolabovalo.
Já bych to postavil v Ústí stejně tam bude jezdit rychlovlak za 10min
Nebo zasypat Vltavu na Štvanici pravej břeh a postavit to tam. Kdo má stadion na ostrově hm?
Všechny anglické týmy, například
Když byla Spartakiáda, tak tam chodilo lidí daleko více a všechno se v pohodě zvládlo.
Bylo tenkrát krásně…
Spartakiády byly každých 14 dnů?
Jojo posilnit dopravu raz za rok a pocitat s posilnenim dopravy (a oslabenim v zvysku mesta) co dva tyzdne je to iste
Když uzavřeš část města jednou za rok, tak s tím budou lidi docela v pohodě. Pár si jich třeba zanadává, ale nebude to problém. Když to budeš dělat každých 14 dní, tak už to problém bude.
snad se toho dozijeme
Stěhování na Strahov snad neklapne.
To je fakt takovej problém dojít? Wembley, San Siro, Emirates, Allianz Arena zástávku 50 metrů před vchodem..
nemyslím si, že by se mělo jít k pohodlnosti lidí tolik naproti.
Sledování komentářů
Chcete-li se rychle dovědět o nových komentářích k tomuto článku, přidejte si jej ke svým sledovaným. Upozornění na nové komentáře pak najdete ve svém osobním boxu Můj EuroFotbal v pravé části hlavičky webu.
Sledovat komentáře mohou pouze registrovaní uživatelé.
Nový komentář
Komentáře mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé. Jste-li již zaregistrován, přihlašte se vyplněním svého loginu a hesla vpravo nahoře na stránce. Nahlásit nelegální obsah můžete zde.
Registrace nového uživatele