PORUŠÍ BARCELONA TRADICI?
FC Barcelona - fotbalový klub, jenž patří mezi nejúspěšnější a nejslavnější kluby na světě, má svou bohatou historii a tradici. Je ale výjimečný i něčím jiným. Od svého vzniku, který se datuje na rok 1899, hráči "Barcy" nikdy nenosili na svých dresech žádnou reklamu.
Ve světě je to unikát, na který je katalánský velkoklub patřičně pyšný. Již více než třicet let se dresy fotbalových klubů proměňují v reklamní plochy svých sponzorů. Je jasné, že je to velmi lukrativní byznys, kterým se kluby snaží zvýšit svůj rozpočet. Pro sponzora je to skvěla možnost, jak prezentovat svoji firmu, nebo zboží.
Jedině Barcelona se tohoto byznysu stále štítí. Nyní ale přichází velká rána od vedení klubu. Konkrétně od nového prezidenta, Joana Laporty. Ten tvrdí, že v rozpočtu chybí 164 miliony eur. Klub nehraje Ligu mistrů a nebude prý mít na prémie pro hráče. Radost nemají ani fanoušci, protože Laporta část chybějících peněz chce získat zvýšením cen vstupenek až o čtyřicet procent. To ale není všechno. Prezident chce totiž porušit dávné tabu. Chce najít sponzora, jehož reklama by se objevila na dresech hráčů.
Skoro půl století sportovní kluby v Evropě tímto způsobem získávají nemalé peníze. Například kluby v německé Bundeslize si ročně přijdou až na 90 milionů eur. Nejvíce peněz, získaných tímto způsobem, inkasuje anglický Manchester United. Od mobilního kolosu Vodafone dostává ročně kolem 43 milionů eur. Další anglický klub FC Chelsea má reklamní smlouvu s Emirates Airlines na 35 mil. eur, Newcastle United s Adidasem na 30 mil. eur. Německý Bayern Mnichov inkasuje od Deutsche Telekomu přes 20 milionů eur, Borussia Dortmund má výhodnou smlouvu s gigantem E.ON na 12 mil. eur.
Jediná Barcelona si uchovala důstojnost a na dresy dosud nikoho nepustila. Železné pravidlo, že dresy FC Barcelony smí zdobit pouze znak, určil před více než sto lety zakladatel klubu, Švýcar Hans Joan Gamper. Porušení pravidla považuje sto dvacet tisíc platících členů FC Barcelona za špatné znamení. Navíc, když se sponzorem může stát firma stavebního magnáta a bývalého viceprezidenta klubu Enrica Reyny. Ten nabídl 12 milionů eur ročně, pokud se na hrudi fotbalistů slavné Barcelony objeví název jeho společnosti. Právě Reyna spolu s Joanem Gaspartem, bývalým prezidentem klubu, jsou považováni za hlavní viníky současné finanční krize.
Jako první v Evropě se jmény či logy sponzorů přišla Francie. V roce 1968 dovolila federace některým klubům, aby nosily trička s reklamou. Mezi první sponzory patřily Perrier (dnes Nestlé Waters), který měl smlouvu s Olympiquem Marseille, nebo Vichy, sponzor Saint Etienne. V roce 1973 se německý podnikatel a fanoušek Eintrachtu Braunschweig rozhodl podpořit svůj oblíbený klub třemi sty tisíci marek. Za to hráči nosili na tričkách známého jelena a nápis Jägermeister. Před dvaceti lety se reklama poprvé objevila i v Anglii. Nejaktivnějšími v této branži byly japonské koncerny Sharp a JVC, které nosili hráči Manchesteru United a londýnského Arsenalu. Sharp vydržel u Manchesteru až do loňského roku, kdy byl vystřídán firmou Vodafone. JVC v Arsenalu nahradila SEGA a nyní společnost 02.
Jsou ale kluby, které měly kvůli svému sponzoru problémy. Například v Juventusu Turín mužstvo dlouho propagovalo ropný Tamoil, který patřil libyjskému diktátorovi Kaddáfímu. To se ovšem nelíbilo hlavnímu dodavateli oblečení, americké Nike. Nyní se na hrudích hvězd Juventusu objevuje název internetového providera Fastweb.
Jak dlouho ještě Barcelona vydrží vzdorovat tlaku velkých společnosti, se uvidí v nejbližších měsících.
Ve světě je to unikát, na který je katalánský velkoklub patřičně pyšný. Již více než třicet let se dresy fotbalových klubů proměňují v reklamní plochy svých sponzorů. Je jasné, že je to velmi lukrativní byznys, kterým se kluby snaží zvýšit svůj rozpočet. Pro sponzora je to skvěla možnost, jak prezentovat svoji firmu, nebo zboží.
Jedině Barcelona se tohoto byznysu stále štítí. Nyní ale přichází velká rána od vedení klubu. Konkrétně od nového prezidenta, Joana Laporty. Ten tvrdí, že v rozpočtu chybí 164 miliony eur. Klub nehraje Ligu mistrů a nebude prý mít na prémie pro hráče. Radost nemají ani fanoušci, protože Laporta část chybějících peněz chce získat zvýšením cen vstupenek až o čtyřicet procent. To ale není všechno. Prezident chce totiž porušit dávné tabu. Chce najít sponzora, jehož reklama by se objevila na dresech hráčů.
Skoro půl století sportovní kluby v Evropě tímto způsobem získávají nemalé peníze. Například kluby v německé Bundeslize si ročně přijdou až na 90 milionů eur. Nejvíce peněz, získaných tímto způsobem, inkasuje anglický Manchester United. Od mobilního kolosu Vodafone dostává ročně kolem 43 milionů eur. Další anglický klub FC Chelsea má reklamní smlouvu s Emirates Airlines na 35 mil. eur, Newcastle United s Adidasem na 30 mil. eur. Německý Bayern Mnichov inkasuje od Deutsche Telekomu přes 20 milionů eur, Borussia Dortmund má výhodnou smlouvu s gigantem E.ON na 12 mil. eur.
Jediná Barcelona si uchovala důstojnost a na dresy dosud nikoho nepustila. Železné pravidlo, že dresy FC Barcelony smí zdobit pouze znak, určil před více než sto lety zakladatel klubu, Švýcar Hans Joan Gamper. Porušení pravidla považuje sto dvacet tisíc platících členů FC Barcelona za špatné znamení. Navíc, když se sponzorem může stát firma stavebního magnáta a bývalého viceprezidenta klubu Enrica Reyny. Ten nabídl 12 milionů eur ročně, pokud se na hrudi fotbalistů slavné Barcelony objeví název jeho společnosti. Právě Reyna spolu s Joanem Gaspartem, bývalým prezidentem klubu, jsou považováni za hlavní viníky současné finanční krize.
Jako první v Evropě se jmény či logy sponzorů přišla Francie. V roce 1968 dovolila federace některým klubům, aby nosily trička s reklamou. Mezi první sponzory patřily Perrier (dnes Nestlé Waters), který měl smlouvu s Olympiquem Marseille, nebo Vichy, sponzor Saint Etienne. V roce 1973 se německý podnikatel a fanoušek Eintrachtu Braunschweig rozhodl podpořit svůj oblíbený klub třemi sty tisíci marek. Za to hráči nosili na tričkách známého jelena a nápis Jägermeister. Před dvaceti lety se reklama poprvé objevila i v Anglii. Nejaktivnějšími v této branži byly japonské koncerny Sharp a JVC, které nosili hráči Manchesteru United a londýnského Arsenalu. Sharp vydržel u Manchesteru až do loňského roku, kdy byl vystřídán firmou Vodafone. JVC v Arsenalu nahradila SEGA a nyní společnost 02.
Jsou ale kluby, které měly kvůli svému sponzoru problémy. Například v Juventusu Turín mužstvo dlouho propagovalo ropný Tamoil, který patřil libyjskému diktátorovi Kaddáfímu. To se ovšem nelíbilo hlavnímu dodavateli oblečení, americké Nike. Nyní se na hrudích hvězd Juventusu objevuje název internetového providera Fastweb.
Jak dlouho ještě Barcelona vydrží vzdorovat tlaku velkých společnosti, se uvidí v nejbližších měsících.
Komentáře (56)
Přidat komentářReal Madrid chtěl taký drezy bez reklam, ale to víte, peníze jsou peníze. Divím se jak dlouho to Barca vydržela. Teď už si ale musí najít pro spolupráci nějakou dobrou společnost. Tradice je tradice, peníze jsou penize
Do p..... s reklamou. Dres nesmí být poskvrněn žádnou sračkou.
Neuděláš nic, Barca stejně jako ostatní kluby potřebuje prachy a reklama na dresu je snadná cesta k jejich získání...
drobna oprava..... nepotrebuje prachy stejne jako ostatni kluby, ale vice nez ostatni kluby....... ostatni kluby totiz nejsou zadluzene :-))))
Jo, tak se to dá taky říct :-)
Nikdy, nikdy. Barcelona by uz nikdy vice nevypadala jako Barca kdyby se na ni objevila reklama. Podle me reklama zkrasluje vetsinu dresu, ale u Barcy by tohle neslo. Neudelejme takovou chybu a radsi vyhrajme konecne neco velkeho.
Ještě vůbec nic není rozhodnuto, pravda, jedná se o tom, ale i kdyby, tak Laporta řekl, že ta možná reklama bude vůči dresům velmi šetrná. Byli jsme, jsme a budeme vždy 100% Blaugrana!
Souhlasím. My máme ty nejhezčí dresny na světě,tak by byla hrozná škoda,kdyby nám to poškodila reklama.
Nejhezčí dresy na světě má Brazílie!
Kluci a kde má podle vás Barca vzít peníze? Sponzorů má samozřejmě dost ale žádný na dresech. Vím, že ve fotbale nejde jen o peníze, ale co má vedení dělát, když kasa je prazdná, trochu posílílo kadr a nehraje ligu mistrů. Jak bylo napsano v článku, MU má ročně navíc 43 milionů eur. To je slušný ne? Barca o tuhle sumu příchází. Fanoušci chtějí nové hráče, ale nechtěji reklamu na dresech. Jsem na to moc zvědavej, jak to dopadne. Každopadně byl bych moc rád, kdyby Barca "zůstala nahoře bez"
[reagovat]
Jak si řekl, Barca má mnoho sponzorů. Před 2 rokama prorazila na trh v USA a v týhle době se po celým Japonsku otvírají Botigy (klubový obchody), těch příjmů je víc než dost. Akorát sme v minulosti doplatili na špatný přestupy a teď za to pykáme.
Kluci a kde má podle vás Barca vzít peníze? Sponzorů má samozřejmě dost ale žádný na dresech. Vím, že ve fotbale nejde jen o peníze, ale co má vedení dělát, když kasa je prazdná, trochu posílílo kadr a nehraje ligu mistrů. Jak bylo napsano v článku, MU má ročně navíc 43 milionů eur. To je slušný ne? Barca o tuhle sumu příchází. Fanoušci chtějí nové hráče, ale nechtěji reklamu na dresech. Jsem na to moc zvědavej, jak to dopadne. Každopadně byl bych moc rád, kdyby Barca zůstala "nahoře bez"
[reagovat]
Barca se z toho určitě do 3 let vpohodě vyhrabe,ale nějaké pořádnější prašule by to chtělo co nejdřív.
Chci se na neco zeptat. Nevite nahodou, kde v Cechach by se dal koupit dres Barcelony (a nemyslim tim vietnamce na trznici). Koukal sem na netu, ale tam sem nic nenasel. Dik
Tak to zajdi na fcbarcelona.com, najeď si na odkaz "shop" a tam si můžeš koupit co tě jen napadne, ale bude to drahý.
Pořádně drahý. Asi tě zklamu,ale já jsme náš PRAVÝ dres viděl jenom ve Španělsku. V česku ne.
Toho sem se bal, ze neni mozno u nas kupit dres. Ten shop Barcy, na ten sem uz koukal, no nevim. Ale jinac dik za odpoved.
Možná se ale něco sehat dá,ještě nebuď tak smutný,ale já o tom nevím. Promiň
Musíš holt šetřit.
Tak jo, ja o vikendu zajedu do Barcelony. Podivam se na zapas s Valencii, o prestavce si koupim dres a pojedu domu spokojenej :-) No jo no asi si budu muset objednat ten dres pres ten jejich shop, jestli to nejak pude (jestli to poslou do Cech-kde to je). Ale kdy to nevim.
p.s. dalsi moznost je jet do Japonska (vzdyt ono je to jedno)
Teď mě tak napadá - na Marsu je určitě prodávaji taky :-)))
A na Venuši asi taky. Barca má po celém světě tolik suvenýrů,obchodů a plno jiných věcí.
Přesně tak, ne nadarmo náš milovaný Joan Gaspart prohlásil, že Barca je největší klub ve vesmíru.
Fakt by mě zajímalo, kterej klub toho má na světě nejvíc. Ale určitě nebudu kecat, když řeknu, že Barcelona to neni. Největší příjmy ze suvenýrů maji určitě Real a Manchester, jen si netroufnu tipovat, kdo víc...
Merchandising se tomu myslim rika, tak na tom je nejlip Hradec Kralove. Jinac Barça ma stejne nejhezci dresy. A jedna zajimavost, na adrese www.eckball.de nabizeji dresy ze starych dobrych casu. Muzete si objednat napr. dres Dukly Praha z let sedesatych, DRES BARCELONY ze sedmdesatych let nebo soucasny narodni dres Tibetu.
Nechci se opakovat, ale nejhezčí dresy má reprezentace Brazílie, ten barcelonský dres vypada jako prdel mandrila (viz Atlas zvířat). Co je na národním dresu Tibetu? Láma nebo yetti?
Asi Yeti. Co je na brzilských dresych? My je máme nejlepší!!
Že se vůbec odvážíš to srovnávat, dres Realu už vídám pomalu každý den.
Dres Realu je hnusný. Bílý a skaredý. FUJ.
Spravne, nechapu jak se nekomu muze libit, nebo nedej boze si koupit ten bily hadr na podlahu.
Přesně tak, vždyť na něm nic není.
Když tak o tom přemejšlim... asi máš recht. Ale hodně vám pomoh Beckham, eště loni to asi bylo vyrovnaný...
Myslím,že "dresy" jsou uzavřeny. Závěr je jednoznačný. Barca má nejhezčí dresy na světě. Je tady ještě někdo,kdo si myslí,že to tak nění?
Ne, už nikdo tady takový není :-)
A co je na nich tak hezkýho? Fakt sorry, ale dresy Barcy jsou obyčejný jako většina ostatních...
Ostatní dresy jsou většinou polepený samou reklamou.
Viz mé dva přispěvky výše.
Jo,Brca na nich nem zádnou reklamu,,jen KRÁSNÝ znak a značku Nike.
Ha, a Nike je co? To neni reklama? Sice jen reklama výrobce dresu, ale reklama to je. A máte to :-)
Tak to už trochu přeháníš ne? :-)
Přesně,Nike a podbné značky má uplně KAŽDÝ,to se nepočíta!!
ale pocita........ ma to uplne kazdy, stejne jako normalni reklamu..... :-)
Jako kdyby ty si nikdy nepřeháněl.... :-))
:-)
Nečekal jsem, že tento článek zase způsobí souboj mezi fanouškami Barcelony a zbytkem světa. Myslím si, že nové vedení Barcelony si nemůže hned tak dovolit dat na své drezy nějakou reklamu. Alespoň zatím ne. Byla by to sebevražda.
Tady debatu fanoušků Barcelony proti zbytku světa rozpoutá skoro všechno :-)) Jinak máš pravdu, teď, když jsou fandové Barcy tak nespokojení, tak kdyby jim eště nalepili reklamu na dresy, to by taky Laporta nemusel přežít :-)
No vidíte. Takže žádná reklama nebude! A je to. Joan je velmi,ale opravdu velmi rozumný. Je ten nejlepší prezident na světě!!!! :-)
Co na světě? Je to nejlepší prezident, který kdy byl! Forca Barca!!!!!!!!!!!
Hm, Barca ma proste vsechno nejlepsi, ale je potopena v dluzich, plichti na Slovensku, lne nulova (minula sezona)..... navic zacala hrat dost obrane, cimz smazala i posledni jeji klad :-/
melo tam byt - v lize je nulova :-)
Při utkání proti Valencii se už začali objevovat pověstný "bílý šátky", Laporta bohužel nemá pevnou půdu pod nohama.
Ajaj,tak to to je smutné.
Jestli ono to nebude tim, že Laporta neni zas tak dokonalej jak si myslíte...
Potřebuje chvilku času. Ještě se nazbydlel.
To jsou jen výmluvy...
Ale nejsou...
Sledování komentářů
Chcete-li se rychle dovědět o nových komentářích k tomuto článku, přidejte si jej ke svým sledovaným. Upozornění na nové komentáře pak najdete ve svém osobním boxu Můj EuroFotbal v pravé části hlavičky webu.
Sledovat komentáře mohou pouze registrovaní uživatelé.
Nový komentář
Komentáře mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé. Jste-li již zaregistrován, přihlašte se vyplněním svého loginu a hesla vpravo nahoře na stránce. Nahlásit nelegální obsah můžete zde.
Registrace nového uživatele