Ozvěny z Bundesligy: Stuttgart prodal akcie. A doufá, že získal turbo

20.02., 09:38
Názory a komentáře
Dříve Mercedes-Benz Arena, dnes již MHPArena (© AFP)

Investoři. Do Bundesligy je fanoušci nechtějí pustit, v mnoha klubech už ale mají značný vliv. Část akcií prodal mecenáši naposledy Suttgart? Co za to dostane? Jak se v Německu na podobné obchody nahlíží? A co přinesly v jiných oddílech?

Taková skvělá sezóna... a o Stuttgartu v Ozvěnách pořád ani zmínka? Je čas to napravit. Ve Württembersku se dějí skutečně zajímavé věci. A přesto... ani teď nebude řeč o gólovém čichu Serhoua Guirassyho, o klepání Denize Undava a Chrise Führicha na dveře německé reprezentace, o taktických schopnostech Sebastiana Hoeneße.

Stuttgart se totiž výrazně proměnil i mimo hřiště. Do klubu vstoupil nový akcionář, známý výrobce sportovních vozů Porsche. Společnost založená rodákem z Vratislavic nad Nisou uzmula 10,41 procent akcií a dvě místa v dozorčí radě. Fotbalový oddíl zase na oplátku získal přes 40 milionů eur. A taky ještě příslib od nového mecenáše, jenž se chce věnovat především rozvoji mládeže. Což deklaruje poutavým mottem Turbo für Talente.

Obchod zkomplikoval Volkswagen

Vstup Porsche do VfB nicméně neproběhl hladce. Již v červnu loňského roku sice automobilce připadlo přes pět procent akcií, na další podíl si ovšem musela přes půlroku počkat. Německá fotbalová liga (DFL) řídící profesionální fotbalové soutěže mezitím prověřovala, zda si firma může vůbec takovou transakci právně dovolit.

Jádro pudla spočívalo v tom, že Porsche je součástí koncernu Volkswagen. VW už přitom vlastní fotbalový Wolfsburg. DFL tedy řešila, zda může Porsche vstupovat do bundesligových klubů jakožto entita nezávislá na Volkswagenu, neboť pravidla DFL říkají, že jeden investor nesmí ve dvou a více klubech vlastnit více než deset procent akcií.

DFL po několikaměsíčním bádání nakonec transakci povolila. Uznala, že po vstupu Porsche na burzu (první veřejné nabídce akcií - procesu ve finančních kruzích známém jako IPO) přestala platit dohoda o kontrole Volkswagenu nad dceřinou společností. K tomu obě automobilky vydaly prohlášení vylučující střet zájmů a ovlivňování sportovního zápolení.

Třetí zjištění DFL je pak pro pozorovatele Bundesligy asi nejzásadnější (a taky nejpochopitelnější), k němu je ovšem třeba znát právní ukotvení VfB. Stuttgart je akciovou společností, v níž je jedna čtvrtina akcií vyhrazena externím investorům. Zbytek si ponechává klub, tedy jeho členové, čímž zůstává zachováno pravidlo 50 + 1 bránící tomu, aby investor ovládl více než polovinu klubu. Ze zmíněných 25 procent "volných” akcií tedy momentálně ulovilo 10,41 procent Porsche, dalších 10,4 procent patří Mercedesu a jedno procento akcií střeží výrobce sportovního oblečení Jako.

Z toho ovšem vychází, že zhruba tři procenta akcií stále zůstávají k prodeji. Stuttgart nicméně DFL přislíbil, že i tuto část prodá, načež dojde k "rozmělnění” podílů, které dosud drží Porsche, Mercedes a Jako. Tento krok tedy povede k tomu, že podíl Porsche ve VfB klesne pod deset procent. Čímž klub ze čtvrti Bad Cannstatt přejde kritice, že (navzdory zjištění DFL) obchází regule o držení více než deseti procent akcií jedním vlastníkem ve více oddílech.

Toto pravidlo se mimochodem dotýká ještě jednoho člena koncernu Volkswagen, a sice Audi. Automobilka známá čtyřmi kruhy v logu drží podíl hned ve dvou klubech - mnichovském Bayernu a momentálně třetiligovém Ingolstadtu. Pokud jde o Bayern, zde není problém - Audi v bavorské metropoli handluje s 8,33 procenty akcií a drží se tedy pod desetiprocentní hranicí určenou pravidly. V Ingolstadtu však tentýž investor nakládá s 20 procenty, což vzhledem k vazbám na Volkswagen (a Wolfsburg) může vadit. Avšak nebude. Jednak to ještě není třeba řešit, neboť "Schanzer” hrají mimo soutěže pod hlavičkou DFL. Ale především: ke vstupu Audi do oddílu došlo před rokem 2015, kdy se "pravidlo deseti procent” zavedlo. Jde tedy o podobnou výjimku jako v případě regule 50 + 1, kterou se nemusí řídit kluby, v nichž společnosti získaly většinový podíl ještě před zavedením samotného pravidla.

Investoři mohou pomoct... ale i škodit

Porsche tedy získalo akcie. Kde je problém, chtělo by se říct. Pravidlo 50 + 1 přece zůstává v platnosti. Jenže... 50 + 1 je až tou poslední červenou linií, kterou už opravdu nelze překročit. Z pohledu fanoušků, kteří pevně ctí německou fotbalovou kulturu, je ovšem v podstatě jakýkoliv vstup investora, tedy i v rámci pravidla 50 + 1, problematický. Bere jim pravomoci a ideály, které si naopak uzurpuje někdo cizí. Někdo, kdo kolikrát nemá k danému oddílu žádný vztah.

Pro uspokojivé pochopení této problematiky je třeba vymezit pole. Postavit mantinely, mezi nimž se pohybujeme. Jeden extrém představuje situace, v níž klub většinově (ve špatném snu fanoušků pak zcela) ovládá jeden akcionář. Něco takového je pro německé ultras naprosto nepřijatelné, byť to reálně musí trpět kvůli klubům majícím z pravidla 50 + 1 výjimku. Druhý pól je pro vyhraněné příznivce naopak učiněným rájem - jde o model, kdy klub plně ovládají jeho členové, de facto fanoušci. Tak ostatně účastníci Bundesligy původně fungovali - jako eingetragener Verein (e. V.), tedy registrované kluby.

Jenže od právní formy e. V. se oddíly postupně odvrací. Transformují se do akciové společnosti (Aktiengesellschaft - AG), společnosti s ručením omezeným (Gesellschaft mit beschränkter Haftung - GmbH) a úplně nejčastěji do společnosti s ručením omezeným & komanditní společnosti na akcie (Gesellschaft mit beschränkter Haftung & Compagnie Kommanditgesellschaft auf Aktien - GmbH & Co. KGaA), kdy za komanditní společnost ručí - českým jazykem - s. r. o. Tento posun nicméně nemusí znamenat, že klub nezůstává stoprocentně kontrolován jeho členy (Mönchengladbach je například GmbH, avšak stále zcela v područí fanoušků). A stejně tak podle tohoto členění nelze jednoduše rozpoznat oddíly, které na základě výjimky nemusí dodržovat pravidlo 50 + 1 (Leverkusen, Wolfsburg), případně tuto reguli soustavně porušují (Lipsko). Všechny tři jmenované kluby jsou GmbH.

Odklon od e. V., byť je fanouškům proti srsti, však obecně klubům otevírá finanční možnosti, a tím i příležitost prosperovat. Pak už je na členech oddílů (bavíme-li se tedy o těch dodržujících 50 + 1), zda jim postačí lákání sponzorů, nebo rovnou nabídnou své akcie investorům. Druhá varianta je pro pokladnice lákavější. Avšak také rizikovější. A právě o stinnou stránku investování opírají tradicionalisticky naladění odpůrci svou kritiku.

Poukazují třeba na případ Hamburku, do něhož sice pumpuje peníze jeden z nejbohatších lidí na světě Klaus-Michael Kühne, avšak děje se tak na úkor odborného a uvážlivého managementu (za což může i sám Kühne, jemuž sebevědomí jednoduše nedovolí stát opodál). Podobně tragicky, tedy sestupem do 2. Bundesligy, skončily snahy mecenáše Larse Windhorsta, po jehož působení zůstaly v berlínské Hertě jen dluhy. A přímo katastroficky dopadl Mnichov 1860 - Hasan Ismaik jej nedovedl zpět do 1. Bundesligy, ale směrem opačným. Načas dokonce až do čtvrté nejvyšší Regionalligy.

Příchod movitého investora zkrátka nejednou skončil krachem. Ke splnění plánů nedošlo, místo nich se některé kluby i kvůli úrokům topí v dluzích. Případně se neoblíbených person nemohou zbavit, jako se to nyní děje v Hannoveru, kde se perou s generálním ředitelem Martinem Kindem. Nicméně ani zachování statusu e. V. nezaručuje fanouškům, že se jejich klub vyhne problémům. Clemens Tönnies je nepochybně jedním ze strůjců nedávných úspěchů Schalke, které se pořád hrdě pyšní stoprocentní kontrolou fanoušků, zároveň však i tento dlouholetý předseda představenstva může za současnou krizi "Knappen”. Ani on v klíčové chvíli nedokázal uznat, že na něco prostě nestačí - podobně jako Kühne či Windhorst.

Pravidlo 50 + 1, které nad všemi zmíněnými obchodními modely nadále stojí, na jednu stranu zajišťuje, že navzdory vstupu akcionářů mohou o důležitých otázkách pořád hlasovat všichni členové klubu. Nicméně jsou to spíš investoři, kdo hraje prim - zasedají v dozorčích radách a díky penězům mají větší vliv než fanoušci. Něco takového lze pozorovat u Bayernu. Tři akcionáři (Allianz, Adidas a již výše zmíněné Audi) vlastní dohromady "jen” čtvrtinu akcií. Jejich neformální postavení ale postupem let značně vzrostlo na úkor hlasitých podporovatelů "Roten”, kterým se navzdory soustavnému sběru trofejí něco takového moc nelíbí.

Porsche > Mercedes

Zpět ke Stuttgartu. Ten se může uklidňovat tím, že v Porsche, Mercedesu a Jako získal na svou stranu místo egomaniaků tři silné partnery (byť jeden nikdy neví, zda nekupuje zajíce v pytli). Všichni jsou navíc spjati s regionem a mělo by jim tedy o to víc záležet na dobrém jménu - vlastním i klubu. ”Globální spojení značek z Württemberska je nyní formálně dokončeno,” pochvaloval si generální ředitel "Schwaben” Alexander Wehrle.

Zároveň jde o pokračování zajímavé změny v tom, kdo ve VfB tahá za delší provaz. Dosud to byl Mercedes - jeho logo se vyjímalo v názvu stadionu, vedle něhož stojí úžasné muzeum automobilky (které autor textu doporučuje k návštěvě). Nyní se ovšem do čela dostává Porsche. Stadion se přejmenoval po jeho dceřiné společnosti MHP, kterou lze vidět taky v názvu basketbalové arény v nedalekém Ludwigsburgu a její logo svítí rovněž na dresech fotbalového Heidenheimu (oddílu sídlícího asi hodinu cesty ze Stuttgartu). K tomu se může chlubit Porsche Tunnel Clubem, exkluzivním prostorem na stadionu VfB s průhledem do tunelu pro hráče. A taky má nyní o něco víc akcií než Mercedes.

Současný stav si jistě pochvaluje také generální ředitel Schwaben Wehrle. Před rokem mu přitom příznivci Stuttgartu nemohli přijít na jméno - zatímco kritizoval uznávaného manažera Svena Mislintata, jehož se zbavil, sám nebyl schopen přívést trenéra, který by VfB vyvedl z bídy. Nakonec se to povedlo až sázkou na Sebastiana Hoeneße, který tým zachránil před sestupem a nyní celé město dostal do euforie, o níž se mu vloni na jaře ani nesnilo.

Méně kriticky už se nahlíží též na prezidenta Clause Vogta. Ten si naopak nyní dělá u fanoušků dobré jméno, neboť jako vůbec první představitel bundesligových klubů nahlas vyslovil požadavek opakovat hlasování o vstupu investora do DFL. A když už jsme u toho: zatímco o prodeji výnosu marketingových práv DFL se (nejen) ve Stuttgartu silně protestuje, vstup Porsche do klubu se obešel bez větších námitek. Jednak se VfB daří, tak proč si to kazit. A jednak s prodejem části klubových akcií jsou fanoušci přece jen jakž takž smířeni - byť i v Bad Cannstattu bychom jistě našli odpůrce.

Vstup Porsche si každopádně schválili sami členové. Tak uvidíme, zda se nový investor bude činit. Anebo jeho působení skončí rozčarováním jako třeba v Hamburku.

Autor: Ondřej Vaculík / dfl.de, kicker.de, newsroom.porsche.com, sportschau.de, stuttgarter-zeitung.de

Komentáře (34)

Přidat komentář
Rudnevs

RIP Andi Brehme Vraj zástava srdca. Vo veku 63 rokov stále mladý. Neni to tak dávno, čo hrával, pamätám si ho z Bundesliga Classics ako hráča aj ako trénera. Významná postava 1. FCK, padol s Lauternom do druhej ligy, po páde tuším plakal spolu so svojim kamarátom Völlerom, ostal a o rok neskôr postúpil a vyhral titul. Geniálny príbeh. A samozrejme autor víťazneho gólu v 90. Nech mu je zem ľahká.

Reagovat
andrew96

Tvl

Reagovat
Rudnevs

Za mna je inak Porsche úplne v pohode. Mám rád ich značku a myslím, že je super že takéto veľké regionálne meno a poctivo vybudovaná firma chce investovať do futbalu. Žiaden debilný Arab alebo Čínan. Zároveň to robia v súlade s 50+1, čiže nemyslím si, že toto je problém. Členovia si to navyše odsúhlasili.

Ako to tu už niekto popísal, je to kompromis medzi nereálnymi ideálmi tradičného futbalu a zrušením všetkých ideálov à la PL.

Všimnite si, že nikdy nie je problém, pokiaľ je investorom nejaka veľká overená firma. Bayer, VW, Red Bull,.. všetko fungujúce projekty, a preto si myslím, že VfB v Porsche a Mercedese získalo skvelých partnerov. Problémy nastanú, keď je investorom nejaky pochybný týpek à la Kind, Kühne, Ponomarev, ktori si myslia, ze ked maju par percent, tak im to cele patri.

Jediné, s čím mám problém, sú tie percentá pre Jako. Tým pádom sa VfB tých hnusných dresov asi len tak nezbaví A taktiež sa mi nepáči, že Porsche si robí marketing cez MHP. Kurva, však majú Porsche a Mercedes ako investorov a napriek tomu názov štadióna a dresy vyzerajú ako v štvrtej cenovej na úrovni Paderbornu či Heidenheimu.

Reagovat
cologneFC

50+1 dodržiavajú, nikto nemôže povedať ani mäkké F. Ak sa takto rozhodli členovia, tak to tak budú mať, je to ich rozhodnutie. Síce si do istej miery kupujú úspech, ale ako píšem, nič neporušujú.

Nesúhlasím s vetou, že pokiaľ je spolumajiteľom (majiteľom) nejaká veľká overená firma, tak nikdy nie je problém. Spomeň si na Bayer Uerdingen. Určite vieš ako dopadli, keď sa na nich Bayer “vysral”. A toto sa skôr či neskôr stane každému a nie je to cesta k trvalej udržateľnosti ligy. Preto sa v Nemecku bojuje (okrem iného) za odstránenie výnimiek z pravidla 50+1.

Reagovat
Rudnevs

Myslím si, že to je trochu iný prípad, pretože Uerdigen na podpore Bayeru stál aj padal. Kebyže Porsche prestane finančne podporovať VfB, je to stále klub s dosť silnými základmi na to, aby to ustál.

Pôvodne mi išlo o to, že väčšinou v prípade príchodu nejakeho seriózneho investora tá firma vie, ako sa robí bussiness a futbal prenecháva na tých, ktorí vedia robiť futbal. Žiaden fanúšik Wolfsburg si nepovie, že “och, prosím kedy už konečne to VW vypadne”. Investori tohto typu sú investori, ktorých tam chceš mať. Jediný problém nastane, ak, ako vravíš, odídu. Ale myslím, že niečo ako udržateľnosť ligy sa aj tak úplne zabezpečiť nedá. Však sám vidíš, že tímy, ktoré boli 20 rokov dozadu slávne, dopadajú zle a prim hrajú nové kluby.

Naopak skoro každý fanúšik TSV dúfa, že vypadne Ismaik, fans HSV že vypadne Kühne… kvôli neserióznosti a hlúposti týchto ľudí. Niet divu, keď ti Kühne x krát do médii povie, že by si prial, aby HSV trénoval senilný Magath, tak fans iba dúfajú, nech proste len dá prachy a nech sa stiahne a radšej drží hubu Tohoto sa fans VfB s Porsche obávať nemusia.

Reagovat
cologneFC

Ja som teraz písal ohľadom Bayeru o výnimke z pravidla 50+1. Pretože oni nie sú menšinový majiteľ. A v lige je niekoľko klubov, ktoré stoja a padajú na 1 spoločnosti.

Ohľadom tých ďalších je všetko ok. Nie sú väčšinovými majiteľmi a ak by sa aj stiahli, tak tie kluby to nepoloží. A samozrejme je lepšie tam mať silnú a známu spoločnosť ako nejakého ambiciózneho jednotlivca :-)

Reagovat
Rudnevs

S tým súhlasím, tých 50+1 je tak akurát. Výnimku by som nechal možno tomu Leverkusenu a Wolfsburgu, nakoľko by tie pravidlá nemali platiť retrospektívne, ale Kindovi a spol. alebo do budúcnosti Leipzigu by som to nedával.

Zas ale na druhú stranu, kebyže Leipzig a Hoffenheim stratia podporu a spadnú… skutočne by niekomu chýbali?

Reagovat
cologneFC

No veď nechýbali. A presne o tom to je. O dôslednom dodržiavaní tohto pravidla zo strany DFL a DFB. Ale oni sami sa ho snažia obchádzať, viď. posledné hlasovanie.

Podľa mňa by výnimky z toho pravidla byť nemali. O tom sa hovorilo aj keď sa pravidlo zavádzalo, že výnimky budú iba dočasné. Napr. na prechodné obdobie 20 rokov. Ale išlo to do stratena. Preto sa na tribúnach stále protestuje proti koncernovým klubom, preto ich ľudia veľmi nemusia. Veď nech tie koncerny dajú tie kluby do rúk ľudí a kľudne môžu pôsobiť ako hlavný sponzor.

Ide o športovú stránku súťaže a určite to chápeš. Vidíš, že Covid položil kluby a ťažko sa zdvíhajú ale pomaly to ide. Koncernové kluby sú v tomto zvýhodnené. A to by byť nemalo.

Reagovat
vladino10

aka zmyslanie mne sa nedari, tak nech sa radsej nedari nikomu

Reagovat
cologneFC

To nie je o Kolíne. Toto isté hovoria aj vaši fanúšikovia. Ide nám o športovú stránku veci, ktorá musí byť pre každého rovnaká. Potom bude Bundesliga atraktívna a hlavne tam bude trvalá udržateľnosť, po ktorej voláme (všetky fanúšikovské skupiny, nie iba Kolín).

Reagovat
fenixLFC

nie je prave covid argumentom pre pritomnsot koncernoveho/ineho velkeho sponzora? vyssie uvadzas ze su podobni majitelia problem keby sa na to vykaslu. ale zaroven su vacsou istotou stability, kedze umoznili prezit klubom ktore zadotuju. keby vsetky kluby vlastnia fans a pride podobna situacia tak ti hrozi krach viacerych klubov. tomu koncerny zabranili. plus potykanie sa s financnymi problemami bez silneho sponzora ti dava mensiu sancu udrzatelnosti nez ked mas sponzora ktory ta dotuje pravidelne a umoznuje ti dalej sa rozvijat...

ten posledny odstavec je snad vtip pretoze realne tvrdis ze je lepsie ked externy problem polozi vsetky kluby nez to ze by sa z tychto problemov mohli niektori dostat

Reagovat
cologneFC

Nie je to tak ako píšeš. Nám ide o to, aby mal každý vždy rovnaké možnosti čo sa týka športovej stránky. Ja nikde netvrdím, že nemôžeš mať menšinového majiteľa alebo silného sponzora. Hovorím o tom, že každý musí mať rovnakú štartovaciu čiaru pred začiatkom každej sezóny.

Ten posledný odstavec si evidentne nepochopil. Poukazuje na to, že sa ešte viac otvorili nožnice medzi jednotlivými klubmi. A to iba preto, lebo niektoré nemusia dodržiavať pravidlá.

Reagovat
vladino10

Reagovat
andrew96

No, řekl bych, že ve Wolfsburgu si to leckdo i přeje: https://twitter.com/matt_4d/status/1758954286803722440

Reagovat
cologneFC

Reagovat
Rudnevs

Túto akciu som nejak nezachytil Ultras sú väčšinou nekompromisní za zachovanie e.V., ale nečakal by som, že i ultras Wolfsburgu. Pekná akcia na podporu ostatných tímov, ale nemyslím si, že sa majú tak až tak zle. VW ten klub vedie celkom pekne oproti napr. Kühnemu či Windhorstovi a navyše podobné somariny s dresmi a farbami vymýšľajú dnes žial už skoro všetky kluby.

Reagovat
cologneFC

Dominik, k tým dresom… V iných kluboch si dresy schvaľujú fanúšikovia. U nás máme na to vytvorenú komisiu, do ktorej si zvolíme zástupcov (sú tam aj zástupcovia Hummelu) a spoločne sa zhodneme na farbách a dizajne dresov na ďalšiu sezónu. Toto Wolfsburg nemá.

Reagovat
Rudnevs

To však stále nedáva garanciu, že tie dresy budú vyzerať dobre Aj tak mám pocit, že o dresoch najviac rozhoduje dodávateľ dresov, či už umelý klub alebo neumelý. Nike a najmä Puma v poslednej dobe navrhujú samý odpad, čo sa dresov týka (pričom Nike zrovna v poslednej dobe ide veľmi hore ako značka oblečenia aj vďaka podareným retro dizajnom, čiže nechápem, prečo to nezavedú aj do futbalu), tam je masový nákupca výrazne pred kvalitou a kreativitou. Kluby bežne predstavia x dresov, len aby sa predávali. Kedysi sa bežne predstavovali len 3 a brankársky. Bežne má tím za sezónu aj zo 5 špeciálnych dresov. Kedysi to bolo vždy niečo špeciálne a dialo sa to raz za čas. Alebo trebárs tie dresy od Pumy jak tam mali namiesto loga nápis že “Dortmund” alebo “Manchester”, to bol totálny hnus. Šetrí sa na kvalite, na vzhľade, najmä nech ich je veľa a nech si to ľudia kupujú. Vy ste na tom s Hummelom ešte celkom dobre, hoc ste za tie roky tiež mali zopár otáznych dizajnov.

Reagovat
andrew96

Šok! Fanoušek Schalke chválí práci Red Bullu.

Počkej, až si tě najde bulvár.

Reagovat
Rudnevs

Tak myslím, že futbal robia skvelo, na tom sa všetci zhodneme. Posledné roky trošku prešľapujú na mieste, pretože bez väčších investícii nie je moc kam ďalej, ale stále je to oproti Kindovi, Kühnemu či Windhorstovi rozdiel ako noc a deň. Z fyzických osôb je vlastne najlepší investor Hopp. Samozrejme, že Hoffenheim v tej lige vadí, ale po športovej stránke mu nie je čo vyčítať.

Reagovat
St. Pauli

Reagovat
Rudnevs

Tak HSV má konečne toho Baumgarta. Teraz by to už mohlo vyjsť.

Reagovat
cologneFC

Relegation gegen FC…

Ináč chudák Katterbach. Utiekol z Kolína pred Baumgartom

Reagovat
Rudnevs

Relegation snáď nie, s tým nemáme dobré skúsenosti Snáď ešte odtiaľ nejak vyšupneme Kiel i Fürth, ešte nič nie je nemožné.

Katterbacha mi je ľúto, tiež som na to hneď myslel… snáď mu Baumgart dá férovú šancu.

Reagovat
andrew96

Podle mě jej při představování fotil právě Katterbach.

Reagovat
Martin9719

Zvlášť teď když jeden z konkurentů v pátek musí ztratit body, ne-li oba.

Reagovat
Werkrider

To by bolo epické.

Reagovat
cologneFC

Reagovat
andrew96

Reagovat
Arne

Reagovat
Rudnevs

Futbalova jednotka v Hamburgu je a vzdy bude HSV, ale aj tak

Snad ten postup dáte. St. Pauli je vynimocny klub.

Reagovat
St. Pauli

Projdi se nekdy, kdyz hraje HSV, po Altone nebo St.Pauli. Vsude se fandi. Souperi. To bylo snad prvni, co me tehdy v HH zaujalo.

Aktualni tabulce druhe buli vevodi sever. Jsem zvedav, jak to dopadne. Derby by se sluselo i napresrok. Tak treba se potkame v Pokalu.

Reagovat
Rudnevs

No iste, v pokale...

HSV a St. Pauli by bola ideálna dvojka na postup, Kiel tam úplne vidieť nepotrebujem a Greuther už vôbec nie.Snád to výjde obom.

Reagovat

Sledování komentářů

Chcete-li se rychle dovědět o nových komentářích k tomuto článku, přidejte si jej ke svým sledovaným. Upozornění na nové komentáře pak najdete ve svém osobním boxu Můj EuroFotbal v pravé části hlavičky webu.

Sledovat komentáře mohou pouze registrovaní uživatelé.

Nový komentář

Komentáře mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé. Jste-li již zaregistrován, přihlašte se vyplněním svého loginu a hesla vpravo nahoře na stránce. Nahlásit nelegální obsah můžete zde.

Registrace nového uživatele

Komentáře mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé. Jste-li již zaregistrován, přihlašte se vyplněním svého loginu a hesla vpravo nahoře na stránce.

Registrace nového uživatele