Dvě bitvy Čechů s Turky o všechno: Vždy šach mat na poslední chvíli a odjezd z Eura

26.06., 09:28
Aktuality
Nihat Kahveci (© AFP)

All in neboli vítěz bere vše a poražený končí s prázdnýma rukama. Tenhle duel už čeští fotbalisté zažili v historii s Tureckem dvakrát. A na evropských šampionátech v roce 2008 a 2016 pro ně pokaždé končil špatně. Zvlášť ten první byl hodně bolestivý...

15. června 2008, Turecko - Česko 3:2

Střely celkem 1. poločas / 2. poločas: 5:10 / 11:4.

Ten zápas je patrně nejčernějším v historii samostatné české reprezentace. Zcela nevídaný kolaps týmu, jenž byl přitom prorostlý hrdiny předešlého (bronzového) Eura z roku 2004. Na lavičce mu opět velel šedovlasý stratég se šibalským úsměvem Karel Brückner. Když Jaroslav Plašil po hodině hry zvýšil na 2:0 a vyjádřil jasnou převahu českého týmu, málokoho napadlo, že by duel mohl dopadnout pro Čechy zle. Leč, stalo se...

Kdekdo chvíli potom mávl rukou nad zahozenou tutovou šancí Jana Poláka. Jestli se vyhraje 2:0, nebo 3:0, je jedno, hlavní je postup do čtvrtfinále... Právě v ten moment se však zápas zlomil. Jako by pro Turky byl živou vodou déšť, který se ve druhém poločase začal snášet na trávník ženevského stadionu. Krátce nato snížili, nicméně vedení Kollera a spol. drželo navzdory silnému soupeřovu tlaku až do 87. minuty.

V ní si na nevinný centr do české šestnáctky vyskočil dlouhá léta neomylný gólman Petr Čech, jenže kluzký míč mu vypadl z rukavic přímo na nohu Nihata Kahveciho a bylo vyrovnáno. V tu chvíli by se naplnily bizarní scénáře, které se probíraly před zápasem. Vzhledem ke stejné bilanci obou týmů po dvou utkáních by v případě remízy určily postupujícího penalty. Na ně však nedošlo. Bohužel pro Čechy.

Turci, kteří nikdy předtím národní tým neporazili a ve čtyřech utkáních s ním nasbírali skóre 3:13, se nadechli k poslední a osudové ráně. Česká obrana vůbec nezvládla ofsajd systém, navíc Tomáš Ujfaluši zbrkle vystoupil a do vzniklého kráteru si naběhl Nihat. Střelu z hranice šestnáctky zatloukl o břevno do branky nad vybíhajícím Čechem a nejhorší čtvrthodina v dějinách reprezentace byla dokonána.

K remíze poté nepomohla ani červená karta pro gólmana Volkana Demirela, který bez míče strčil do Jana Kollera. A protože už Turci v té době vyčerpali všechna střídání, poslední minuty musel dochytat Tuncay Sanli, tehdy záložník anglického Middlesbrough, účastníka Premier League. Odolal a mohl s ostatními slavit. Jeho tým na turnaji velice podobným způsobem sťal i Švýcary a Chorvaty a dostal se až do semifinále. Za pět zápasů vedl dohromady pouhých 13 minut...

21. června 2016, Česko - Turecko 0:2

Zásahy brankářů: 0:5.

O osm let se odehrál slabší odvar výše popsaného. To však neznamená, že aktéry v dresu národního týmu nebolel. Češi měli po nejtěsnější prohře se Španělskem a remíze s Chorvaty lepší výchozí pozici, soupeř byl po dvou porážkách se stejnými soupeři bez bodu, se skóre 0:4 a slabou nadějí na postup. Mluvilo se navíc o tom, že tým sužují vnitřní rozpory hráčů (ostatně jako snad pokaždé).

I proto se čekalo, že by Turci nemuseli kousat tolik, jako to obvykle dokážou. Což o to, šancí měli Češi dost. Jen v prvním poločase nastřelil Sivok hlavou tyč, Plašilova rána pod břevno také nesla gólové parametry. Jenže to už národní celek ztrácel. Dva legionáři z tureckého Bursasporu v sestavě Sivok a Necid udělali v 10. minutě chybu a soupeř z brejku udeřil. Druhý gól pak přidal půl hodiny před koncem.

Předcházel mu však těsný ofsajd nahrávajícího Topala, takový gól by už letos přes dostupné kontrolní mechanismy neprošel. Češi pod taktovkou kouče Pavla Vrby odehráli první velký turnaj v samostatné historii bez jediného vítězství. Po zápase uzavřeli kariéru v reprezentaci Petr Čech, Tomáš Rosický (v utkání chyběl kvůli svalovému zranění) a Jaroslav Plašil, tři z kvarteta hráčů s nejvíc starty za Česko vůbec. Turkům nakonec úspěch v utkání k ničemu nebyl, stali se prvním nepostupujícím celkem ze třetích míst...

Autor: Livesport.cz / Pavel Křiklan

Komentáře (130)

Přidat komentář
Y.N.W.A

přitom Turci na ME ve skupinách před letoškem dokázali vyhrát jen čtyři zápasy, z toho ty dva s náma ...po letošním EURU to může bejt stále půlka - celkem šest výher, z toho tři s náma

Reagovat
Acrocephalus

Už by to chtělo prolomit. Dát jim ochutnat vlastní medicínu.

Reagovat
Allianz_Arena

Abychom je poslali z turnaje, tak musíme vyhrát vyšším rozdílem (3 góly?). Na jejich vyřazení bych se tedy nesoustředil...

Reagovat
sensei25

Cechom moc neverim v tomto zapase.

Reagovat
Ofenziva > Defenziva

To ve světě asi nikdo

Reagovat
smazaný uživatel

Dneska to vyjde! Pořád nemůžou vyhrávat jen oni! Do třetice všeho dobrého!!!

Reagovat
Salfovic

Do třetice všeho dobrého i zlého, takže dneska ještě rupnem, ale příště je to naše

Reagovat
Pablos

A ještě by to znamenalo příští Euro jistej postup ze skupiny no.

Reagovat
Salfovic

Příští ne, až to za 8 let

Reagovat
Pablos

2004 - postup

2008 - konec (zápas s Turky)

2012 - postup

2016 - konec (zápas s Turky)

2020 - postup

2024 - ??? (zápas s Turky)

2028 - postup

Reagovat
kilobyte

Kdyby Fousek nebyl neschopný a líný lempl, tak by pořešil los a s Turky bychom nehráli.

Reagovat
PaYaB

Tak ono to bylo 50/50 že budeme hrát v té skupině s Rumunskem ne?

Reagovat
marke7

Dnes to pro změnu nebude na poslední chvíli, ale rozhodnou to mnohem dřív.

Reagovat
Sandstorm

Hodil by se nějaký zkrat Turků. Redka nebo vlastňák po malý domů.

Reagovat
smazaný uživatel

Máte to tak stejně jako já, že je vám letos naše repre úplně ukradená? Byl jsem i v Hamburku proti Gruzii a stejně jsem se na naši repre nedokázal vůbec napojit.

Reagovat
Moshe Dajan

Spíš v tom smyslu, že jsem poučen a dnes už na 90% počítám s tím, že nás Turek opět zničí, takže to nebude bolet jako předchozí případy

Reagovat
Rustin Spencer Cohle

Dokonce jsou chvíle, kdy fandím proti nám.

Reagovat
kattos

Sračko

Reagovat
ratusek

Reagovat
Ladas321

Reagovat
Kepy_FCB

Chápu ale proti Turkům tohle snad nepujde

Reagovat
Freedo

Tak to seš debil a ještě se tím veřejně chlubíš

Reagovat
raduinho

Reagovat
mistr129

Reagovat
Zdechlina

Mně je naše repre ukradená už tak 10 let snad prostě s těmi hráči a vedením nedokážu sympatizovat

Reagovat
Txapeldun

Neřekl bych ukradená, ale nějak to nedokážu na 100% prožívat, na rozdíl od hokeje. Možná je to prostě tím, že nevěřím, že by mohli dosáhnout nějakýho úspěchu. Zároveň mi přijde, že to i ti hráči mají občas trochu na párku.

Reagovat
Pablos

NE. Ukradený mi nejsou, natož dokonce úplně ukradený. Spíš jim nevěřím a moc sympatický výkony tam nevidím ...ale přeci jen, pořád tím celkem žiju a srát mě to vypadnutí bude (byť s ním počítám).

Reagovat
naheCZ

Ne. A co tak vždy vidím, tak rozdíl bude v tom, že nejsem fanoušek úspěchu.

Reagovat
smazaný uživatel

To ti i upřímně věřím vzhledem k tomu, že fandíš Brnu a Arsenalu.

Reagovat
F.o.X.i.K

Reagovat
kilobyte

Až porazíme Turky a přejdeme přeš Rakušáky to bude najednou napojení na repre.

Reagovat
kattos

Reagovat
HalaMadrid_Flx

Reagovat
Svandik68

Reagovat
Kiss Me Polka!

Reagovat
naheCZ

Reagovat
Selänne

Reagovat
Freedo

Reagovat
kattos

Reagovat
raduinho

Reagovat
lampas

Reagovat
oli9

Přesně tak..

Navíc když se podívám jak to schytavaji Skoti, Angličani...

Jakou sračku hraje Maďarsko.. A ti dva háku týmy od kterých se ledas co čekalo, čeká

Reagovat
Nihilister

Kdyby jen naše repre... mne ten fotbal vůbec nebaví sledovat. A to je to zadarmo.

Reagovat
lampas

Ne, absolutně si neumím představit, jak bych jako aktivní fotbalový fanoušek vůbec mohl. Asi nepůjdu spáchat sebevraždu, až to dnes prohrají, ale nasraný budu fest. Kdyby měla naše reprezentace potenciál větší konkurenceschopnosti, tak bych to prožíval určitě více, to je jasné.

Takový ty pocity co popisuješ mám u hokejové reprezentace.

Reagovat
Svandik68

Do puntíku.

Reagovat
AC.Milan

přesně

Reagovat
Kily

není, jestli je mi něco ukradené, tak maximálně ta zvětšující se část populace, která si tradičně stáhla kalhoty už před turnajem a ME se pro ní stalo výhradně akcí, během které si může parádně zanadávat

Reagovat
Freedo

Jo, tohle je naprostá demence. Hlavní je to dát všem vědět, aby byli cool. "Podívejte se na mě, repre mě vůbec nezajímá, nejradši fandím proti ní". Zajímalo by mě, jestli tohle je i v jiných státech v takové míře.

Mě osobně by nikdy nenapadlo se takto chovat. Byly doby, kdy mi bylo úplně ukradený hokejový MS (to už se poslední roky změnilo, letos jsem i byl na našem zápase a skvělý zážitek), ale neměl jsem potřebu s tím obtěžovat ostatní.

Reagovat
lampas

Popsal jsi to naprosto přesně, včetně toho pro mě dost ubohýho pózerství (haha nezajímá mě reprezentační fotbal a hrdě fandím proti nám, to jsem hustej a cool, hlavně to nezapomenout všude nacpat). Takovým prototypem tohoto postoje je pro pan "asi novinář" Vacek.

Reagovat
Rudy

Asi zalezi co od fotbalu ocekavas. Pokud ti staci hospodske kecy o bojovnosti, odmakat to, porad ve sprintu (jedno kam) a podobne nesmysly. Budes spokojeny. Nekteri jsou ale trochu narocnejsi. Hledaji tam i nejaky smysl jejich pocinani, herni strategii, myslenku. Ti uz to maji mnohem komplikovanejsi, nechces si u toho vypichnout oci.

Reagovat
kattos

Nefandíš kvalitě, ale něčemu, klubu, repre. Ne proto jak hrajou, ale protože to je tvoje země/město. Jasně každej to má jinak, ale tohle je pointa těch co repre fandí

Reagovat
Freedo

Reagovat
lampas

Nikdo nebrání si tohle do puntíku rozebrat a být kritický. Já s našimi výkony taky nejsem absolutně spokojený, ale neznamená to pro mě, že mě nebude naše reprezentace zajímat.

Reagovat
Jordi Alba

Já to mám tak, že i kdyby mě ten sport absolutně nezajímal, tak ať už jednotlivci nebo týmu z Česka tam ten úspěch prostě přeju, ať už je to fotbal, hokej nebo skákání přeš švihadlo. To, že je mi z tý Český hry ve fotbalu na blití a občas si zakritizuju. je věc druhá.

Reagovat
Kiss Me Polka!

Reagovat
Salfovic

OT: Nemůžeš ty nebo někdo jiný z EF napsat livesportu, aby před jména střídajících hráčů přidali jejich čísla, tak jako je to v rozestavení základní sestavy ?

Reagovat
Kily

https://www.livesport.cz/kontakt/

napsal jsem a přeposílám zpátky odkaz na formulář, bude to řešené oficiální cestou

Reagovat
Salfovic

Reagovat
Kiss Me Polka!

Reagovat
smazaný uživatel

Tak to třeba z mé strany myšlené není. Já nenadávám, jen tak prostě necítím vůbec žádnou spřízněnost, jak kdybych sledoval repre Slovenska. Nějaký pocity to ve mně vyvolává, ale žádný hluboký prožívání to není. Od roku 2003 jsem možná v souhrnu prošvihnul tak 10 zápasů reprezentace, které jsem neviděl, a vždycky jsem prožíval úspěch i neúspěch (zápas proti Turecku 2008 už jsem nikdy v životě neviděl, ani gólovej sestřih). Ale teď už reprezentaci vůbec nedokážu prožívat, ať už pozitivně, či negativně.

Reagovat
kilobyte

To může být i věkem a nebo náladou.

Reagovat
smazaný uživatel

Neznáš nějakého dobrého psychologa v Brně?

Reagovat
kilobyte

Ne.

Reagovat
Jordi Alba

Reagovat
Freedo

Ne, byl jsem i v Hamburku proti Gruzii a byl to super zážitek. Bohužel jsme nevyhráli, ale na tribuně jsme do fandění dali vše. Atmosféra kolem Eura ve městě byla taky super.

Co mi trochu vadí je taková ta arogantní komunikace směrem ven. Už se to trochu začíná měnit pod novým trenérem, ale pořád je to oproti hokeji něco jinýho.

Reagovat
Svandik68

Zrovna Rulík, Lojza nebo Nedvěd teda taky nejsou nějakým skvělým příkladem komunikace s veřejností.

Reagovat
$dolar$

Ted ne. To jsem mel za Silhavyho, tam jsem vylozene pral souperum.

Ale totalni prokauc zapasu proti Gruzii me hodne nasral.

Reagovat
kattos

Ty vole co Šilhavý dělal tak špatně. Chápu že by jsi říkal že byl špatný kouč, ale ty vole kvůli Šilhavému takhle nadávat? Proč zrovna on?

Reagovat
$dolar$

Protoze nominoval milion slavistu, kteri na to nemeli.

Reagovat
Salfovic

Jaký to rozdíl oproti současnosti.

Reagovat
kilobyte

Teď to nedělá slávista.

Reagovat
Vasil

Úplně ukradená ne, ale po tom hokeji už mám tak nějak emočně splněno a fotbal ani olympiáda to netrumfnou.

Reagovat
mistr129

Ne, je to docela sympatický včetně (ex)sparťanů a plzeňáků. Stačí aby se v týmech přestalo dařit Krejčímu s Chorým a bude to v pohodě, hráče jako Kuchta, Douděra nebo Barák nějak snesu.

Stejně tak realizák, byť je to oproti Šilhavkovi asi 1000% downgrade, tak je sympatický a přeju mu, ať se mu daří

Reagovat
$dolar$

Tak ja treba Kuchtu nesnesu. Krom toho, ze je naprosto prumernej az podprumernej, tak je to jeste vylozene curak.

Reagovat
St. Pauli

Reagovat
Kiss Me Polka!

ne

Reagovat
OTASi

Mě na tom sere to, že mám pocit, že už dlouho se z tý reprezentace nevytříská ten potenciál, kterej má. Možná je to jen iluze, třeba fakt na víc nemáme, ale semtam prostě umí zahrát skvěle, ale pak je to zas strašná bída.

Reagovat
kilobyte

Oproti většině zemí nám prostě chybí top hráči.

Reagovat
mayday

Oproti většině zemí nám hlavně chybí profesionalismus na lavičce a ve vedení.

Kdyby se u nás roky nedělaly věci tak neskutečně amatérsky, tak i bez těch TOP hráčů jsme úplně v klidu jinde.

Reagovat
kilobyte

Naopak hrajeme docela nad poměry na to jaké máme teď hráče.

Reagovat
mayday

Nemyslím. Tvrdím, že by to mohlo být i lepší.

Reagovat
kilobyte

Tak vždycky to může být lepší. Ale oproti ostatním repre máme lepší výsledky než hráče.

Třeba na minulém ME jsme se dostali do ČF, v LN jsme se prokopali do Ligy A. To jsou určitě úspěchy nad rámec našeho kádru.

Moc zemí, které by měli horší hráče, ale lepší výsledky, není. Naopak je dost zemí s lepšími hráči, které mají bídné výsledky. Třeba Norsko, Srbsko, Turecko.

Reagovat
mayday

Jako víceméně souhlas, ale třeba to poslední Euro - nebýt diletantství na lavičce, mohl z toho být i další postup.

Kvalifikace na letošní Euro - místo té ubohosti to měl být úplně jasnej postup a věřím, že stačilo jen lépe ty zápasy koučovat.

Souhlasím, že top hráče nemáme a nějaké výsledky máme. Určitě to není taková hrůza, jak hromada lidí tvrdí. Tak marní v evropským měřítku nejsme.

Ale prostě si myslím, že s kvalitnějším vedením jsme schopni větších věcí než bojovat o holej postup s Faerama poslední kolo atd.

Reagovat
kilobyte

Takhle bys ale mohl asi zkritizovat každou druhou repre.

Reagovat
$dolar$

No, tak pokud na tohle myslis, tak se podivej na Belgii, nebo Anglii. To teprve musi bolet.

Reagovat
kattos

Turky přejedem, myslím si to jen protože všichni na repre nadáváji a to je čas kdy se nejvíc vyhrává

Reagovat
Greaber

Jako na tomhle něco je, třeba z nich díky tomu odpadne ten tlak, protože očekávání jsou opravdu nulová

Reagovat
LyEX

Verím snáď to zvládnete

Reagovat
smazaný uživatel

Reagovat
Pablos

Prohrávat od 10min. to byl šach mat na poslední chvíli jako svině

Reagovat
verv

Reagovat
Ladas321

Dávám na Turky, Češi nezvládnou ten tlak povinné výhry.

Reagovat
Pablos

neuvěřitelný Ten byl zralej někam do Zlatých Moravců tak

Reagovat
Coutinho10

j ale do Champu, tam ty věže mají rádi, takže se nedivím, že je svojí postavou zaujal

ale bojím se, že opci pak nevyužijou

Reagovat
Pablos

Třeba mu ten styl tam paradoxně bude sedět, uvidíme.

Reagovat
Coutinho10

Reagovat
kilobyte

To zní moc dobře, aby to byla pravda. To už spíše věřím tomu Součkovi do Realu.

Reagovat
Coutinho10

Reagovat
Me2win

Reagovat
$dolar$

To 2008 je moje nejvetsi fotbalova bolest spolu se zapasem Chelsea - Barcelona a show Ovreba. Oboji jsem obrecel a nesu si sebou hroznou bolest.

Reagovat
kattos

Ale Chelsea to krásně vrátila s 2012

Reagovat
$dolar$

To se neda jen tak vratit. Karma funguje castecne, coz je videt na fungovani Barcelony v poslednich letech. Ale i tak by snad jedine odcineni bylo, kdyby Barca zanikla a oficialne se prislo na to, ze byl Ovrebo uplacenej. Barcu by zbavili toho titulu a Ovrebo by dozil ve vezeni.

Reagovat
Txapeldun

To se nedá vrátit Mezitím tu mezi sebou máme fanoušky, jejichž týmy se sotva dostanou do LM

Reagovat
Salfovic

Kam se to hrabe na Řeky. To jsem měl slzy na krajíčku. Stejně jako když naše nejhvězdnější hokejová sestava v historii prohrála ve ČF OH s Rusákama 1:0

Reagovat
letitfly

MS 2004 doma, zkurvenej Andy Roach

Reagovat
mayday

Pro mě suverénně taky. Nejhorší prohra, na kterou si doteď sem tam vzpomenu.

Jedinkrát, co jsem měl kvůli fotbalu na krajíčku. Pak jsme se ale v hospodě ožrali a bylo to dobrý.

Reagovat
pobody's nerfect

Proč by měli Slováci vyhrát? Však to nedává smysl. Ani jeden z týmů nebude hrát na výhru.

Reagovat
Greny

Vítězství ve skupině??

Reagovat
GabrielBatistuta

Protože budou chtít.

Reagovat
Txapeldun

Protože nechtěj skončit třetí a jít na Španělsko/Anglii. Remíza pro ně znamená pravděpodobně 3. místo.

Reagovat
Svandik68

Přijde mi, že si český národ nemohl zanadávat u hokeje, tak to teď odserou dvakrát tolik fotbalisti.

Reagovat
Me2win

Vždyť hrajeme příšerně.

Reagovat
smazaný uživatel

Reagovat
Truffaldino

Proti Gruzii se mi hra líbila, nepamatuju si, že bychm měli na ME někdy tolik šancí proti kterémukoliv soupeři.

Reagovat
smazaný uživatel

Proti Nizozemsku 04 a i proti Lotyšsku na tom stjeném Euru.

Reagovat
kilobyte

Tak ale Nizozemci měli v tom zápase šancí víc.

Reagovat
Me2win

Je to Gruzie... A nevyhráli jsme.

Reagovat
OTASi

Reagovat
Txapeldun

náhodou po nominaci na hokejový MS nadával solidně

Reagovat
Taarabt_QPR

Jsem dost zvědavý jak to postaví..... Doufám, že konečně půjdeme na 3 střední záložníky...

Za mě ideálně:

Kovář - Vitík,Hranáč,Zima - Coufal,Souček(jestli je 100% fit), Krejčí, Barák, Jurásek - Chorý,Hložek

Reagovat
Biozdenda

Ted na jdeme od lesa. Uz jsme se pro jistotu temer vysachovali sami a to na Turky určitě bude platit. Jakoze realne nemame dal co delat, ale prachy se vzdycky hodi, tak snad se zadari

Reagovat
Pablos

Mně ten míč z ruky s Turky nevypadl! Vzpomínka na nejbolestnější vyřazení Čechů z Eura.

Tak mě na sportu zase nachytali jak sviň... jsem si říkal, že by Čech najednou takhle otočil a nepamatoval si to, click. No a v posledním odstavci, že to byla věta Košťála

Reagovat
GabrielBatistuta

Reagovat
SpartaOvenka

Reagovat
kilobyte

Vždyť to bylo jasný, že to řeklo nějaké hovado vůči Čechovi.

Reagovat
Pablos

Podle mě je to i nějákej podprahovák s tím Čechů... okamžitě mi naskočil jedině Čech

Reagovat
8lampard8

Reagovat
PaYaB

V článku chybí a celkově se moc nezmiňuje že v tom roce 2008 nebyla odpískaná docela jasná penalta pro nás za stavu 2:0 (když tam tureckej stoper málem ukopnul hlavu Polákovi).

Opravdu to byl snad největší zápas blbec v historii.

Reagovat

Sledování komentářů

Chcete-li se rychle dovědět o nových komentářích k tomuto článku, přidejte si jej ke svým sledovaným. Upozornění na nové komentáře pak najdete ve svém osobním boxu Můj EuroFotbal v pravé části hlavičky webu.

Sledovat komentáře mohou pouze registrovaní uživatelé.

Nový komentář

Komentáře mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé. Jste-li již zaregistrován, přihlašte se vyplněním svého loginu a hesla vpravo nahoře na stránce. Nahlásit nelegální obsah můžete zde.

Registrace nového uživatele

Komentáře mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé. Jste-li již zaregistrován, přihlašte se vyplněním svého loginu a hesla vpravo nahoře na stránce.

Registrace nového uživatele