Bundesliga stále baví
O titulu se v Bundeslize letos rozhodlo rekordně brzy. A vlastně ještě dávno předtím, než bylo jasné, že Bayern nemůže být předstižen, "se vědělo", že to budou právě Bavoři. Krátké ohlédnutí za letošní sezonou přináší komentátor Eurosportu Michal Šíma.
Ve fotbale je možné cokoliv, ale málokdo čekal, že by rozjetý Bayern začal klopýtat. A to se také nestalo ani náznakem. Přesto si soutěž uchovala zajímavost a fandové i nadále plnili stadiony. Pokusme se odhadnout hlavní příčiny současné popularity německé nejvyšší soutěže:
Vyrovnanost
Vypadá to jako protimluv k prvnímu odstavci, ale ve skutečnosti i přes silnou dominanci Bayernu v letošní sezóně je Bundesliga pořád vyrovnanou soutěží. Jak pro Eurosport nastínil před pár dny Thomas Berthold (bývalý hráč Bayernu nebo AS Řím), Bayern nevyhrál s takovým rozdílem proto, že by byly ostatní týmy slabé. Naopak Bayern byl letos neobvykle silný. Bývalý brazilský útočník Élber se nebál ho označit za nejsilnější Bayern všech dob. A přestože mnoho týmů dostalo od Bavorů pořádný výprask (HSV 2:9, Stuttgart, Hannover a Brémy 1:6), tak pokaždé předvedl Bayern výborný výkon. I poslední zápas proti papírově slabému Augsburgu nebyl jednoduchý a o výsledku se rozhodlo až po hodině hry. Odhadovat výsledky Bundesligy je možná těžší než činit totéž jinde v Evropě.
Góly
V poslední době platí, že Bundesliga drží výborný gólový průměr na zápas. V této sezóně je to 2,91 (srovnávaná PL 2,77 a Serie A 2,61) a bezbrankové zápasy jsou výjimkou. Když se vrátíme k Bayernu, tak pro něj bylo letos typické, že hrál naplno za jakéhokoliv stavu a nespokojil se nikdy s těsným vedením. Protože se obecně v Bundeslize hraje na vítězství, tak není výjimkou zápas, kde za remízového stavu v závěru utkání útočí obě mužstva. To přináší další góly a diváky to musí bavit.
Hvězdy
V Bundeslize se objevuje několik výrazných individualit, které jsou samy o sobě zárukou fotbalové zábavy. Ribéry či Robben v Bayernu, Kuba, Reus nebo Götze v Dortmundu, Kiessling a Schürrle v Leverkusenu. A rostou další talenty jako Rode, Alaba či Kruse. Okolnosti ceněné ekonomiky německých klubů pak příliš nenutí tyto hráče prodávat do zahraničí a tím se vytváří pevná vazba mezi hráči a fanoušky.
Návštěvnost
Když jsme u fanoušků, koho by bavilo chodit na prázdný stadion? Je to trochu začarovaný kruh, ale v Německu začarovaný pozitivně. Plné stadiony nutí hráče předvádět to nejlepší, kluby mají profit z lístků a diváky baví na stadiony chodit. A tak dokola. K tomu připočtěme fakt,že Němci obecně chodí na sport a v tomto ohledu jsou třeba ve srovnání s Čechy daleko výraznějšími sportovními fanoušky. V Německu tomu dosud hrála do karet i politika klubů, které nabízely poměrně levné lístky. Jak před sezónou analyzoval německý list Handelsblatt, tak v Anglii či Španělsku dají fandové za lístek v průměru přes 40 eur, v Německu to bylo minulou sezónu 22,75 eura (Philipp Biermann pro Handelsblatt 19. 7. 2012). Ovšem už před sezónou se ceny vstupenek u některých klubů zvyšovaly, např. Gladbach navyšoval ceny poprvé od roku 2004 pro permanentky k sezení z 300 na 330 eur. Nižší ceny hlavně permanentních vstupenek byly reakcí na prázdnější stadiony, což je už minulost. V Bundeslize se asi také začne pošilhávat po systému jaký prý funguje např. v Derby County, kde počítač řídí dynamicky cenu lístků podle postavení v tabulce, síly soupeře nebo počasí. Pokud budou ale výkony hráčů v Bundeslize stejné jako dosud, diváci si většinou rádi připlatí. Mimochodem průměrná návštěvnost této sezóny je 42407 diváků oproti průměru PL 35903 diváků (zdroj: ESPN.com).
Propagace
Bundesliga cíleně propaguje svůj fotbal, příkladem může být rovněž několikaleté vysílání jejích zápasů na Eurosportu 2. Bundesliga reaguje na zájem fanoušků a nedávno spustila svůj oficiální portál v polštině (kvůli obrovské odezvě, jakou mají zápasy BVB právě v Polsku) nebo v japonštině (Inui nebo Kiyotake jsou hodně sledovaní v Japonsku). K propagaci a zábavě fanoušků slouží i evropské pohárové zápasy, kde se letos německým týmům podařilo poprvé v historii zajistit německé finále Ligy mistrů.
Ve fotbale je možné cokoliv, ale málokdo čekal, že by rozjetý Bayern začal klopýtat. A to se také nestalo ani náznakem. Přesto si soutěž uchovala zajímavost a fandové i nadále plnili stadiony. Pokusme se odhadnout hlavní příčiny současné popularity německé nejvyšší soutěže:
Vyrovnanost
Vypadá to jako protimluv k prvnímu odstavci, ale ve skutečnosti i přes silnou dominanci Bayernu v letošní sezóně je Bundesliga pořád vyrovnanou soutěží. Jak pro Eurosport nastínil před pár dny Thomas Berthold (bývalý hráč Bayernu nebo AS Řím), Bayern nevyhrál s takovým rozdílem proto, že by byly ostatní týmy slabé. Naopak Bayern byl letos neobvykle silný. Bývalý brazilský útočník Élber se nebál ho označit za nejsilnější Bayern všech dob. A přestože mnoho týmů dostalo od Bavorů pořádný výprask (HSV 2:9, Stuttgart, Hannover a Brémy 1:6), tak pokaždé předvedl Bayern výborný výkon. I poslední zápas proti papírově slabému Augsburgu nebyl jednoduchý a o výsledku se rozhodlo až po hodině hry. Odhadovat výsledky Bundesligy je možná těžší než činit totéž jinde v Evropě.
Góly
V poslední době platí, že Bundesliga drží výborný gólový průměr na zápas. V této sezóně je to 2,91 (srovnávaná PL 2,77 a Serie A 2,61) a bezbrankové zápasy jsou výjimkou. Když se vrátíme k Bayernu, tak pro něj bylo letos typické, že hrál naplno za jakéhokoliv stavu a nespokojil se nikdy s těsným vedením. Protože se obecně v Bundeslize hraje na vítězství, tak není výjimkou zápas, kde za remízového stavu v závěru utkání útočí obě mužstva. To přináší další góly a diváky to musí bavit.
Hvězdy
V Bundeslize se objevuje několik výrazných individualit, které jsou samy o sobě zárukou fotbalové zábavy. Ribéry či Robben v Bayernu, Kuba, Reus nebo Götze v Dortmundu, Kiessling a Schürrle v Leverkusenu. A rostou další talenty jako Rode, Alaba či Kruse. Okolnosti ceněné ekonomiky německých klubů pak příliš nenutí tyto hráče prodávat do zahraničí a tím se vytváří pevná vazba mezi hráči a fanoušky.
Návštěvnost
Když jsme u fanoušků, koho by bavilo chodit na prázdný stadion? Je to trochu začarovaný kruh, ale v Německu začarovaný pozitivně. Plné stadiony nutí hráče předvádět to nejlepší, kluby mají profit z lístků a diváky baví na stadiony chodit. A tak dokola. K tomu připočtěme fakt,že Němci obecně chodí na sport a v tomto ohledu jsou třeba ve srovnání s Čechy daleko výraznějšími sportovními fanoušky. V Německu tomu dosud hrála do karet i politika klubů, které nabízely poměrně levné lístky. Jak před sezónou analyzoval německý list Handelsblatt, tak v Anglii či Španělsku dají fandové za lístek v průměru přes 40 eur, v Německu to bylo minulou sezónu 22,75 eura (Philipp Biermann pro Handelsblatt 19. 7. 2012). Ovšem už před sezónou se ceny vstupenek u některých klubů zvyšovaly, např. Gladbach navyšoval ceny poprvé od roku 2004 pro permanentky k sezení z 300 na 330 eur. Nižší ceny hlavně permanentních vstupenek byly reakcí na prázdnější stadiony, což je už minulost. V Bundeslize se asi také začne pošilhávat po systému jaký prý funguje např. v Derby County, kde počítač řídí dynamicky cenu lístků podle postavení v tabulce, síly soupeře nebo počasí. Pokud budou ale výkony hráčů v Bundeslize stejné jako dosud, diváci si většinou rádi připlatí. Mimochodem průměrná návštěvnost této sezóny je 42407 diváků oproti průměru PL 35903 diváků (zdroj: ESPN.com).
Propagace
Bundesliga cíleně propaguje svůj fotbal, příkladem může být rovněž několikaleté vysílání jejích zápasů na Eurosportu 2. Bundesliga reaguje na zájem fanoušků a nedávno spustila svůj oficiální portál v polštině (kvůli obrovské odezvě, jakou mají zápasy BVB právě v Polsku) nebo v japonštině (Inui nebo Kiyotake jsou hodně sledovaní v Japonsku). K propagaci a zábavě fanoušků slouží i evropské pohárové zápasy, kde se letos německým týmům podařilo poprvé v historii zajistit německé finále Ligy mistrů.
Komentáře (30)
Přidat komentářBVB im to natrie vo finále
Bayern ich prevalcuje 3:1
Když převálcuje, tak bych spíše čekal 3:0 Neřekl bych převálcuje, ale s výsledkem souhlasím
Bayern vyhraje rozdílem třídy a ukáže, kdo je králem.
Nejen "stále". Bundesliga baví nejvíc! Žádná jiná se jí ani nepřibližuje...
Souhlasim, Filipe.
moje nejoblíbenější soutěž
to zas já preferuji šťastných 10
zas ty jejich propagace
Ale jak fotbal propagovat a prodávat, naučila Evropu Serie A...
na Serii A za časů Crespa, Baggia a Ronalda se nechytá nikdo. A není to tak dávno, co Eurosport vysílal Serii A, takže ti udělají i z komára velbouda, když je třeba. Tohle je jen další Skvělá propagace pro nové ovce. Akurát to člověku zhnusí.
Já myslím, že SA v tomhle udávala trend už někdy v druhý polovině 80. let, ale jak dlouho to trvalo, netuším... Každopádně máš pravdu, je toho už moc a furt to samý dokola.
jj právě, člověk si k tomu najde cestu sám, nemusí z toho dělat druhou PL
Může bavit jak chce, ale u nás je zdaleka nejsledovanější PL a po ní PD (ze zahraničních).
najsledovanejsia PL a Barca/Real
U vás jako doma? Nebo kde?
což je smutné
OT: http://www.goal.com/en/news/11/transfer-zone/2013/05/14/3977724/neymar-to-bayern-is-a-done-deal-claims-former-santos?ICID=OP...
to bude čistka v létě jako prase
Blbost Neymara nechcem u nás ani vidět.
docela me to desi
NEEEE!!!!
Bundesliga
Jak může bavit liga kde je o mistrovi rozhodnuto před vanoci
Zkus se někdy třeba na BL i podívat, možná to přehodnotíš.
Pro mě na stále prvním místě, převyšuje PL. Jinak ten obrázek je z Berlína!
Sledování komentářů
Chcete-li se rychle dovědět o nových komentářích k tomuto článku, přidejte si jej ke svým sledovaným. Upozornění na nové komentáře pak najdete ve svém osobním boxu Můj EuroFotbal v pravé části hlavičky webu.
Sledovat komentáře mohou pouze registrovaní uživatelé.
Nový komentář
Komentáře mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé. Jste-li již zaregistrován, přihlašte se vyplněním svého loginu a hesla vpravo nahoře na stránce. Nahlásit nelegální obsah můžete zde.
Registrace nového uživatele