Ajax zvolil netradiční krok: Nizozemský velkoklub se po 34 letech vrátí k ikonickému logu

Dnes, 17:19
Aktuality
Staronové logo Ajaxu už visí i na stadionu v Amsterdamu. (© AFC Ajax)

Že je klubové logo posvátné? S tímto tvrzením ve fotbalovém prostředí příliš nepochodíte. V poslední době k jeho změně sáhlo hned několik velkoklubů a trend se nevyhnul ani české nejvyšší soutěži. S novým designem přišly Sparta se Slavií, ale také Teplice nebo Liberec. Trend je zřejmý, snaha znak zjednodušit a posunout do 21. století. V Amsterdamu se vydali jiným směrem. Vedení Ajaxu se rozhodlo, že se klub vrátí k logu, které poprvé spatřilo světlo světa už před dlouhými 96 lety.

V roce 1928 se na hrudi amsterdamských fotbalistů poprvé objevil hrdina Ajax a v nezměněné formě s klubem žil až do začátku 90. let. Právě s ikonickým znakem na dresu Ajax zažil největší úspěchy. Nastupovala s ním slavná generace 70. let složená okolo legendárního Johana Cruyffa, která třikrát vybojovala trofej pro vítěze Poháru mistrů, předchůdce dnešní Ligy mistrů.

Od příští sezony se logo, s nímž Ajax vládl fotbalové Evropě, vrátí. "Ajax v příštím roce oslaví 125. výročí a součástí oslav bude i návrat klasického klubového loga. Víme, že to byl sen mnoha fanoušků a jsme rádi, že jim ho můžeme split," řekl generální ředitel klubu Menno Geelen.

Klasické logo se na dresy vrátí po 34 letech, naposledy se na dresech klubu objevilo v roce 1991. Pomůže Ajaxu změna k návratu do evropské špičky? V posledních letech se zdá, že cesta na vrchol je dlouhá, protože celek z hlavního města nevládne ani v Nizozemsku.

"Historie nám ukázala, že jsme jako klub nejúspěšnější, když se držíme naší DNA. A je jedno, jestli jde o fotbalovou filozofii, nebo základní životní hodnoty. Návrat klasického loga symbolizuje tento závazek a slouží jako pocta naší bohaté historii i inspirace pro budoucnost," dodal Geelen.

Poprvé v akci bude staronové logo už v neděli odpoledne při výročním zápase legend, kdy slavná jména klubové minulosti vyzvou Real Madrid. A-tým Ajaxu, který v tabulce Eredivisie momentálně ztrácí ze třetího místa na vedoucí PSV sedm bodů, vyzve po reprezentační pauze v domácím utkání Zwolle.

Tabulka

Tým
Z
V
R
P
S
B
1
PSV Eindhoven
12
11
0
1
40 : 9
33
2
FC Utrecht
11
9
1
1
20 : 11
28
3
AFC Ajax
11
8
2
1
25 : 11
26
4
Feyenoord Rotterdam
12
7
4
1
28 : 13
25
5
FC Twente
12
6
4
2
24 : 11
22
6
AZ Alkmaar
12
5
2
5
23 : 14
17
7
Fortuna Sittard
12
5
2
5
13 : 16
17
8
NEC Nijmegen
12
5
1
6
19 : 10
16
9
Willem II
12
4
3
5
13 : 12
15
10
Go Ahead Eagles
12
4
3
5
15 : 20
15
11
NAC Breda
12
5
0
7
12 : 21
15
12
SC Heerenveen
12
4
2
6
13 : 23
14
13
FC Groningen
12
3
3
6
12 : 19
12
14
PEC Zwolle
12
3
3
6
14 : 22
12
15
Heracles Almelo
12
3
3
6
12 : 23
12
16
Sparta Rotterdam
12
2
5
5
12 : 18
11
17
Almere City
12
1
3
8
6 : 27
6
18
RKC Waalwijk
12
1
1
10
10 : 31
4

Článek byl původně publikován pro Livesport Zprávy.

Autor: Livesport.cz / Lukáš Svoboda

Komentáře (25)

Přidat komentář
FiX

Za mě pohoda. Jen bych možná udělal ten text tučný jako ve starym logu. Nicméně rozhodně krok správným směrem od těch všech minimalistickejch sraček.

Reagovat
Rudnevs

Ved ten text bol taky isty aj v tom starom…

Reagovat
Salfovic

Tak tomu se říká jít proti proudu. Ale lepší než ty moderní sračky.

Reagovat
AjaxFans

Reagovat
Sigma Olomouc

pěkné

Reagovat
oli9

super. Ten znak měli přes 60 let a vracejí se k němu. a je fakt super

Reagovat
Rudnevs

Uprimne, zaujimalo by ma, kolko realne kluby zarobili na tych rebrandingoch loga v poslednych rokoch… mozno som blby ale nejak mi nedochadza ako sa im to moze oplatit, zvlast ked futbalovi fans su konzervy a väcsinou na to nadavaju.

Prave naopak Ajax podla mna robi super krok, pretoze retro a nostalgia je teraz viac in nez kedykolvek predtym a toto ma ovela väcsi marketingovy potencial nez vymyslat nieco nove à la Juventus. Ale teda kludne ma poucte, ak sa tu do toho vyznate viacej. Toto su len take moje hrube odhady.

Reagovat
Seydou Doumbia

Podle mě dost lidí jde s proudem novoty. Pičování na netu je jedná věc, dělání věci však druhá. Na to jak jsou drahé cigára a pivo taky každý nadává, ale stejně to pořád většina kupuje.

Reagovat
Rudnevs

Tak zrejme cieľom neni snaha zaujať už existujúcich fanúšikov, ale miesto toho nejakych Číňancov a Arabov nech pobehujú s dresom Juventusu; nech do toho nejaky Američan, čo v živote nepočul o futbale zainvestuje, lebo si povie, že to je niečo nové moderné, dobrý branding, ide s dobou, neni to zatuchnutý klub s 50 ročným logom atď.

A u fans je asi teda, ako vravíš, predpoklad, že si proste teda zvyknú a budú merch kupovať aj tak.

Toto je asi tá myšlienka toho, ale zaujímal by ma ten výsledok, či má ten klub reálne nejake čísla, ktoré svedčia o tom, že sa to oplatí. Nuž ale čo si budeme klamať, asi ano. Inak by to nerobili

(Tým samozrejme nechcem kritizovať všetky zmeny loga, u niektorých klubov to bola zmena k lepšiemu a tie staré logá vyzerali naozaj zatuchnute, ale na druhú stranu mnohé zmeny mi prišli jednoducho tak strašne zbytočné - aspoň teda na prvý pohľad, zrejme sa však za tým skrývajú peniaze)

Reagovat
ACSeRw!n

tak na chlastu a cigarech mas zavislost na nakupovani dresu asi ne

Reagovat
kilobyte

Tak ono půjde spíše o to udělat kampaň a nabídnout "nové" produkty. Novým logem získáš mediální prostor. Ze stejného důvodu se dělají každý rok nový dresy, aby mohli kluby/sponzoři prodávat nové věci.

Kdyby Ajax už neměl modernější logo, tak by si ho udělal teď. Takhle se mohli vrátit ke klasice.

Reagovat
Kucka

Reagovat
fenixLFC

ono sa to zjednodusuje kvoli tomu ze logo s jednoduchsim formatom mozes jednoduchsie pouzit na sirsi sortiment merchandingu. jednoduchsie napchas logo/napis napriklad na tenisky alebo miliardu dalsich veci. a najma aj z dizajnerskeho hladiska sa ti jednoduchsie vytvara ked mas menej komplikovane logo nez ked musis pouzivat napriklad cely stit. a tym ze je to nenapadnejsie tak jednoducshie zaujmes aj tych, ktori nie su primarne futbalovi fanusikovia (co je priklad napriklad PSG alebo benatok, kde mozes vyuzit spojenie s mestom atd.). a to vobec neberiem do uvahy obecne prisposobovanie socialnym sietam

jasne, konzervy budu nadavat ale aj tak vacsina z nich tie veci nakupovat bude. nehovoriac o tom, ze vacsinu prijmov ti vazne netvoria konzervy/tvrde jadro, nie pre tieto velke kluby s obrovskou fanusikovskou zakladnou. ked si to trosku porovnas, tak napriklad na stadionoch najvacsie prijmy klubu netvoria ultras/pravidelni navstevnici, ale ti co chodia menej prielzitosti ale ktori naproti tomu vyuziavaju napr hospitality. preto ked sa rozsiruju stadiony tak prave za ucelom vytvorenia najma tychto miest. a s predajom veci je to rovnake. vazne sa neboj toho ze by to kluby nemali dokladne prepocitane

Reagovat
Kepy_FCB

To je mince?

Reagovat
Moshe Dajan

trošku jiná káva než Teplice

Reagovat
Mass

Teplice generické logo z FM, Liberec prdel, Slavia kdo nezná fotbal tak logo nepozná, Sparta jen změnila barvu podkladu (za což si dizajnéři řekli aspoň milion). Já teda tak nadšený jako ti markétéři z toho nejsem.

Reagovat
Mass

Zjednodušování je cesta k idiokracii.

Jen teda si jejich ředitel mohl odpustit to klišé s DNA a životními hodnotami a místo toho říct pravdu, proč se vracejí ke starému znaku.

Reagovat
ACSeRw!n

a pak ze se musi jenom zjednodusovat

Reagovat
kilobyte

To jsem zvědavý, jak dlouho jim to navždy vydrží.

Reagovat
avicii

pekne proti prúdu, čakal by som ze nove logo bude len nejaké veľké A podobne tej ohavnosti Juventusu

Reagovat
Puskas

Reagovat
fenixLFC

zrovna stare logo ajaxu bolo hodne symbolicke tym ze bolo tvorene presne 11 ciarami...

Reagovat
fantomas10

Aha vcera jsem si nechal na cely zada vytetovat to predchozi, dik

Reagovat
GjøvikFF

Nádhera skvělý tohle vidět, už jsem se bál, že všichni budou následovat ten trend viz ohavné logo Juventusu

Reagovat

Sledování komentářů

Chcete-li se rychle dovědět o nových komentářích k tomuto článku, přidejte si jej ke svým sledovaným. Upozornění na nové komentáře pak najdete ve svém osobním boxu Můj EuroFotbal v pravé části hlavičky webu.

Sledovat komentáře mohou pouze registrovaní uživatelé.

Nový komentář

Komentáře mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé. Jste-li již zaregistrován, přihlašte se vyplněním svého loginu a hesla vpravo nahoře na stránce. Nahlásit nelegální obsah můžete zde.

Registrace nového uživatele

Komentáře mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé. Jste-li již zaregistrován, přihlašte se vyplněním svého loginu a hesla vpravo nahoře na stránce.

Registrace nového uživatele